Avatar billede per2edb Praktikant
15. april 2008 - 16:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Access 2007 og SQL Server 2005

Jeg har Vista Ultimate 64 Bit og office 2007 Business med Access 2007. Herudover WHS Home server hvor Access er placeret.
Access kører langsomt (er pt på 170 MB). Vil det blive bedre på
SQL Server 2005 ?????
Hvis ja hvordan opretter jeg den????
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2008 - 17:47 #1
"Access kører langsomt (er pt på 170 MB). "

Well the size should have any influence on the speed.

Is the dB on the same PC?
Avatar billede per2edb Praktikant
15. april 2008 - 20:07 #2
Ja dB er på serveren.
Mit spørgsmål går på hvilke fordele man har af SQL server 2005 og hvordan den installeres?
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2008 - 20:43 #3
Just to make sure, you have a front-end on your local PC and the access backe-end on the server?

Quite a lot can be the cause of a slow dB and its quiet a drastic move if its necessary to go over to SQL Server to solve the problem.

Unless you wanted to go over to SQL Server to get experience then I would suggest trybing to find th eproblem with your Acces set-up first.

http://support.microsoft.com/kb/275085
http://www.granite.ab.ca/access/performancefaq.htm
http://office.microsoft.com/en-us/access/HA102103471033.aspx

You could also tying searching Google with

performance issues access 2007
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 08:45 #4
en af fordelene ved at bruge en SQL server er at en sql server kun overføre de data som du beder om, hvorimod access skal hente hele databasefilen, fordi access bliver afviklet på klienten og det giver en hård belastning af netværket. Access har også den uvane at låse en 2k byte "page" og ikke bare en record hvilket giver problemer nå der er flere en end klient som arbejder i databasen. Vi har samme problemer her i firmaet. Men hvis du bruger access som klienter og har designet forms og logik, kan du med stor fordel installere en SQL server og "Emigrerer" alle tabellerne fra access til SQL serveren og stadig anvende access som klienter op mod SQL serveren.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 10:48 #5
For både at give jape44 og terry ret, så er der helt klart flere fordele ved at migrere til sql server, men hvis du har en db, som ikke kører optimalt, så vil den højst sandsynligt ikke blive hurtigere af at skifte til sql server. Der er faktisk en fare for at den kommer til at køre endnu langsommere!~(

Du er nød til at kigge på noget optimering som terry nævner og hvis du efterfølgende vælger sql server, skal du være forberedt på at skulle optimere sql forespørgsler/views yderligere i forhold til den måde sql server arbejder på.

men allerførst prøv lige at gå i funktioner/indstillinger fanebladet generelt og så fjern flueben i spor oplysninger om autokorrektur af navn. Herefter kan du gå ind i hver tabel i designvisning, vælg egenskaber og sæt underdataarknavn til [ingen]. Så kan du lige reparere/komprimere og se om ikke det har sat hastigheden op!~)
Avatar billede per2edb Praktikant
16. april 2008 - 11:21 #6
Jeg vil prøve at optimere Access databasen, men har i erfaring for ACCESS kan rumme
meget store datamængder?. Jeg har nu 170 MB og kommer sikkert op i 1-2 Gb. Det er
primært gemte billeder og dokumentation der fylder. Jeg har 2 gange været ude for
ACCESS brød sammen efter en komprimering. Sidst forsvandt relationerne og jeg kunne ikke genskabe dem.

Jeg er en total novise omkring SQL server 2005. Jeg er 100% inde i SQL programering.
Jeg kan se min Vista ultimate har en configurationsmappe. Hvad med programmet?
Kan det køre på en WHS = microsoft home server
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2008 - 12:16 #7
170 MB is nothing, Access can be up to 2GB and still run smoothly
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2008 - 12:17 #8
"Det er primært gemte billeder og dokumentation der fylder."
Not a good idea storing these in the dB, it sbest to place them on a server and only store the path/filenames. Then load the pictures/documents when needed.
Avatar billede per2edb Praktikant
16. april 2008 - 14:01 #9
sæt underdataarknavn til [ingen]. =>  Fejl => Databaseformatet \\erp\navn.accdb kan ikke genkendes
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2008 - 17:48 #10
16/04-2008 14:01:59 ?
Avatar billede per2edb Praktikant
13. maj 2008 - 16:24 #11
Tak for hjælpen
Avatar billede terry Ekspert
13. maj 2008 - 20:06 #12
If your finished with the question you can close it by accepting one or more of the answers given.