Avatar billede momentu Nybegynder
14. april 2008 - 20:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SQl Streng, Where not exist måske

Jeg sidder med 2 tabeller - der driller mig ret så meget

tabel1: ID, data
tabel2: ID og table1.id

Jeg har brug for at få returneret alle de record hvor ID i table2.table1id ikke er der

giver det mening ?
Avatar billede cwboy Nybegynder
14. april 2008 - 20:48 #1
SELECT * FROM Tabel1 WHERE NOT EXISTS (SELECT TOP 1 * FROM Tabel2 WHERE Tabel1.ID=Tabel2.Table1ID)

Giver dét det ønskede resultat?
Avatar billede momentu Nybegynder
14. april 2008 - 20:56 #2
ja det er top nice - svar ?
Avatar billede cwboy Nybegynder
14. april 2008 - 21:41 #3
kommer her :)
Avatar billede wagner Nybegynder
16. april 2008 - 09:50 #4
En anden måde at gøre det på, hvis jeg forstår dit spørgsmål:

select *
from tabel
join tabel2 on tabel1.id = tabel2.tabel1id

Altså bare med en join, så finder den kun de records i tabel1, hvor tabel2 kan knyttes på tabel1. I modsætning vil en left join finde alle records i tabel1 uanset om der kan tilknyttes en record i tabel2.

Wagner