Avatar billede henrik48 Nybegynder
14. april 2008 - 20:41 Der er 7 kommentarer

Sende brugerdata fra webform til SQL web database

Hvordan ser koden ud, når jeg skal gemme (læs klikker på min submit knappe) brugerindtastede data fra en ganske alm. webform til en SQL webdatabase (jeg bruger Visual basic og MS visual web developer express)Det er helt centralt for mange websider med f.eks. bookingsystemer.

mvh Henrik48
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2008 - 21:02 #1
Der er mange måder at gøre det på - et forslag kan du se ved at kigge på et par af disse videoer; http://asp.net/learn/videos/
Avatar billede henrik48 Nybegynder
14. april 2008 - 22:11 #2
Beklager keysersoze der står intet om det jeg spørger om ...
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2008 - 22:45 #3
det var godt nok også hurtigt du fik kigget alt det igennem - dette mener du heller ikke kan bruges; http://asp.net/learn/data-access/#editinsertdelete ?
Avatar billede henrik48 Nybegynder
15. april 2008 - 15:30 #4
Det er korrekt at der står en masse om deleting, inserting bla bla men ikke hvorledes man sender data fra en webform ind i en SQL database som en ny record. Jeg har set noget kode der måske kan kan bruges med få justeringer, og som sidder i forbindelse med en submitknap - og som ser således ud:

Protected Sub Button1_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)

{
Deadlines.Deadlinename = txtDeadlinename.Text
Deadlines.ProjectName = Dropdownlistprojectname.DropDownList
Deadlines.Startdate = txtStartdate.Text
Deadlines.Enddate = txtenddate.Text
Deadlines.Responsible = txtResponsible.Text
Deadlines.Priority = DropDownListPriority.DropDownList
Deadlines.Status = Statusradiobuttonlist.Text

}

End Sub

Deadlines er i overnævnte tilfælde den tabel oplysninger skulle blive registreret i,
men det virker altså ikke...jeg ved ikke om der mangler noget eftersom der er tale om
en ny record registrering ???

jeg er mere end klar til hjælp....Please
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2008 - 18:02 #5
Deadlines ligner mere en selv-defineret klasse så medmindre du selv koder den og laver noget logik der håndtere det at indsætte i databasen kan der ikke ske det store.

Grunden til at der ikke specifikt står det du søger på den/de sider jeg henviser til at fordi det bliver klaret "behind the scenes" - dvs .net klarer det for dig. Vil du lave det selv skal du i stedet kigge på disse eksempler; http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.data.sqlclient.sqlcommand.executescalar.aspx - http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.data.sqlclient.sqlcommand.executenonquery.aspx. Den første giver det bedste eksempel men da det ikke er sikkert at du behøver det som executescalar giver af mulighed fremfor executenonquery er det godt at få dem begge med i overvejelserne.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2008 - 03:02 #6
http://www.csharp-station.com/Tutorials/AdoDotNet/Lesson01.aspx er lidt gammel men
er efter mening stadig relevant.
Avatar billede keysersoze Guru
15. maj 2008 - 13:00 #7
lukketid?