Avatar billede jhavn Nybegynder
13. april 2008 - 22:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Henvise til en mappe på harddisken

Jeg er ved at lave en database hvor jeg gerne vil have at når jeg opretter en post så kommer der en mappe på min harddisk med samme navn samt at man kan se om der er noget i mappen

tabel    kolonne (tal)
valgte  vcpr
Er der nogen der kan hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 00:13 #1
MkDir kan bruges direkte i vba!~)

Private Sub OpretMappe_Click()
MkDir "c:/test/"
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 00:19 #2
Private Sub ErDerNogetIMappen_Click()
Dim MyFile As String
MyFile = Dir("c:/test/")
if isnull(MyFile) then
msgbox "Mappen er tom"
else
msgbox "Mappen er ikke tom"
end if
End Sub
Avatar billede mugs Novice
14. april 2008 - 06:48 #3
Denne tekst:

"når jeg opretter en post så kommer der en mappe på min harddisk med samme navn"

opfatter jeg, somk iom der skal oprettes en ny mappe, og ikke blor kontrollere om den findes:

Private Sub felt1_BeforeUpdate(Cancel As Integer)
Dim VARa As String
Dim VARb As String
VARa = InputBox(Prompt:="Indtast på hvilket drev mappen skal oprettes:", Title:="Drev", Default:="")
VARb = Me.felt1
If Dir(VARa & ":" & "\" & VARb, vbDirectory) = "" Then
MkDir VARa & ":" & "\" & VARb
MsgBox "Mappen" & vbNewLine & vbNewLine & VARa & ":" & "\" & VARb & vbNewLine & vbNewLine & "er nu oprettet."
Else:
MsgBox "Mappen eksisterer i forvejen."
Exit Sub
End If

End Sub
Avatar billede jhavn Nybegynder
14. april 2008 - 09:16 #4
Det virker perfekt
Avatar billede mugs Novice
14. april 2008 - 09:43 #5
Tak for point :o)

Hvis det altid er på samme drev, kan du blot erstatte VARa med et bogstav repræsenterende drevet, eller sætte default til det drev, som du oftest vil oprette mappen på.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2008 - 10:46 #6
Godt du fik MkDir og Dir til at virke!~)

Forresten så betyder det, at Dir er tomt ikke, at det ikke er oprettet... men det betyder mindre da mkdir bare opretter oveni...