Avatar billede 123456 Nybegynder
09. december 1999 - 04:22 Der er 12 kommentarer

Linux som router ** Igen Igen Igen **

Jeg har vært lidt rundt på nettet for at finde nogle HOWTO ROUTNING hvilet ikke rigtigt har lykkes mig, det vil sige at den beste beskrivelse jeg til nu har fundet er den har på www.eperten.dk <http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=1921> Jeg har læst den og tror nok jeg far forstået den så`n. Jeg kan bare stadig ikke komme på nettet fra min klient.

Jeg har lige inst. redhet 6.1  ( 2.2.12-20 )på min server og køre win98 på klienten.
Jeg har ingen problemer med at komme på nettet med min Linux maskine og jeg har også pinge min kilent fra serveren. så netkortne skulle jo køre

Det skal lige siges at jeg har stofanet ( Kabelmodem ) fast ip adresse

Jeg har to netkort i serveren
eth0 ( Stofa ) her en ip adresse der hedder 192.168.88.160 sub 255.255.255.0 gat 192.168.88.254
eth1 ( Intrenet )  her en adresser der hedder 172.31.0.1 sub 255.255.255.0

Jeg har skevet hvordan min netcfg ser ud
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Name
Hosrname    Nissen
Domain
Nameservers    her jeg mine navne server fra stofa ( 212.10.10.4  212.10.10.5 212.10.10 3 )

    Host
localhost     127.0.0.1
192.168.88.160     localhost.localdomain
172.31.0.1     nissen.int.dk

    Interfaces
Interface      IP        Proto atboot    Active
lo          127.0.0.1        none  yes
eth0     192.168.88.160     static yes     active
eth1     172.31.0.1     static yes     active

Routing
Network Packet Forwarding (IPv4) her jeg ikke markeret
Default Gateway:         192.168.88.254
Default Gateway Device      eth0
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu skal jeg prøev at give en beskrivelse af hvad jeg har gjordt :

Klienten har jeg givet en adresser det hedder 172.31.0.2  sub 255.255.255.0 default gateway 172.31.0.1
Det mener jeg skulle være det. ?  Hvad med DNS ? skal den være det samme som på serveren eller skal det også være 172.31.0.1 ?

Men severen har jeg så laver lidt forskelligt,  jeg har selv forsøge mig frem med for skelling  gateway under Routning Fanebladet ( 192.168.88.160 > 172.31.0.1 ) (172.31.0.1 > 192.168.88.160 ) Ja og jeg kan blive ved...

ipchains -A forward -p tcp/ude/icmp -s xxx.xxx.xxx.xxx/24 -d yyy.yyy.yyy.yyy/0 <port> -j MASQ
ipchains -A forward -p tcp -s 172.31.0.0/24 -d 0.0.0.0/0 21:80 -j MASQ
Det skulle jo så være det , efter min mening... Jeg er ved at være så forviret at jeg bare prøvede den her ipchains -A forward -p tcp -s 192.168.88.0/24 -d 0.0.0.0/0 21:80 -j MASQ
Det kunne jo være mig det havde minforstået et eller andet.
Jeg har også fundet en anden beskrivelse af hvordan man kunne gøre det, men også unde held
ipchains -P forward DENY
ipchains -A forward -i eth0 -j MASQ
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Jeg har også kikket lidt på Samba, den er jo godt ok blever installeret ved samme lejlighed som redhat men jeg har ikke konfigruret den endnu. Kan det måske have noget med det at gøre. Jeg mener bare at det kun har noget med "andre computer" og printer deling at gøre ?
Avatar billede svindler Nybegynder
09. december 1999 - 16:38 #1
Prøv at læse følgende beskrivelse:
http://sunsite.auc.dk/ldp//LDP/LG/issue43/silva.ip_masq.html

Det er tæt på at være "ipchains for dummies"

Det vil nok være en god idé at lægge Squid på gatewayen og bruge den til http-proxy og dns-server.
Avatar billede cldu Nybegynder
09. december 1999 - 16:49 #2
hehe... still not working, TOER?
Avatar billede 123456 Nybegynder
09. december 1999 - 17:06 #3
SÅSÅ  ***GGG***
Avatar billede herrk Nybegynder
10. december 1999 - 08:10 #4
Prøv at smække routing understøttelse ind i din kerne....
Avatar billede cldu Nybegynder
10. december 1999 - 09:43 #5
hehe.. :-)))))))
Avatar billede borisb Nybegynder
09. januar 2000 - 16:42 #6
Jow altså..
forudsat at din kernel understøtter IP-masq
burde du kunne bruge en let modificeret udgave af mit netstartscript:
----------------------------------------
#Slå forward til i kernel
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
echo "0" > /proc/sys/net/ipv4/conf/all/rp_filter
ipchains -P forward DENY
#Klient 1
ipchains -A forward -j MASQ -s 192.168.1.2/32 -d 0.0.0.0/0
#Klient 2
ipchains -A forward -j MASQ -s 192.168.1.3/32 -d 0.0.0.0/0
----------------------------------------

Det virker her og har altid gjort det:O)
Avatar billede mnemonic Nybegynder
13. januar 2000 - 14:59 #7
Hvad med DNS ? skal den være det samme som på serveren eller skal det også være 172.31.0.1 ?

Det kan du gøre som du vil, men hvis du bruger serveren som DNS server så skal du selvfølgelig installere BIND (DNS Server) og caching-nameserver, ligger som RPM pakker på din REDHAT CD.

Har du sørget for at slå IP forwarding og alle de andre ting, de anbefaler i IPCHAINS & IPMASQ HOWTOEN, til i din Kernel ? ellers er der nemlig ingenting som virker.

kernel config for 2.0 kernler:
        CONFIG_EXPERIMENTAL=y
        CONFIG_FIREWALL=y
        CONFIG_IP_FIREWALL=y
        CONFIG_IP_FIREWALL_CHAINS=y

Og for 2.1 og 2.2 kernler:
        CONFIG_FIREWALL=y
        CONFIG_IP_FIREWALL=y

Og så prøv at skrive:
"ipchains -F"  //for at slette alle regler
"ipchains -A forward -s 172.31.0.0/24 -j MASQ"  //beder den om at route alt videre.. Hvis dette virker er det dine ipchains som er syge, og så kan du stille og roligt begynde at lukke porte.

Samba har intet med IP routing at gøre

Det skulle vidst være det ..

Regards Mnemonic..
Avatar billede mnemonic Nybegynder
14. januar 2000 - 12:25 #8
>Hvad med DNS ? skal den være det samme som på serveren eller skal det også være 172.31.0.1 ?

Det kan du gøre som du vil, men hvis du bruger serveren som DNS server så skal du selvfølgelig installere BIND (DNS Server) og caching-nameserver, ligger som RPM pakker på din REDHAT CD.

Har du sørget for at slå IP forwarding og alle de andre ting, de anbefaler i IPCHAINS & IPMASQ HOWTOEN, til i din Kernel ? ellers er der nemlig ingenting som virker.

kernel config for 2.0 kernler:
        CONFIG_EXPERIMENTAL=y
        CONFIG_FIREWALL=y
        CONFIG_IP_FIREWALL=y
        CONFIG_IP_FIREWALL_CHAINS=y

Og for 2.1 og 2.2 kernler:
        CONFIG_FIREWALL=y
        CONFIG_IP_FIREWALL=y

Og så prøv at skrive:
"ipchains -F"  //for at slette alle regler
"ipchains -A forward -s 172.31.0.0/24 -j MASQ"  //beder den om at route alt videre.. Hvis dette virker er det dine ipchains som er syge, og så kan du stille og roligt begynde at lukke porte.

Samba har intet med IP routing at gøre

Det skulle vidst være det ..

Regards Mnemonic..
Sorry jeg fik ikke skrevet det som et svar, så jeg tilføjede det lige igen .. RIGTIGT :) sorry
Avatar billede midiman Nybegynder
14. januar 2000 - 13:36 #9
Jeg har selv stofanet og bruger en red hat maskine som gateway ...

Jeg har lavet to scripts til stofanet - et connectscript og et firewallscript ...

Begge scripts kan du finde på :

http://home1.stofanet.dk/midi/
Avatar billede midiman Nybegynder
14. januar 2000 - 13:39 #10
Du skal selvfølgelig have slået alle firewall features til i kernen :-)
Avatar billede atomizer Nybegynder
07. april 2000 - 10:19 #11
Prøv at se i denne HOWTO: ipchains
det har jeg fået til at virke

//Atomizer
Avatar billede atomizer Nybegynder
19. april 2000 - 00:26 #12
Hej igen... jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på da jeg skrev foride svare ;)
men prøv lige at skrive
ipchains -A forward -j MASQ
cd /lib/modules/2.2.20-xx/ipv4/
modprobe ip_masq_autofw.o
modprobe ip_masq_ftp.o
etc. hvad du nu skal bruge...
det er en dejlig let, men ikke så sikker måde at få det til at virke på
prøv det lige...

//Atomizer