Avatar billede mulemule Nybegynder
12. april 2008 - 20:06 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Test af ajax chat løsning.

Hej HTML gruppe.

Er der nogen som gider afprøve denne ajax chat : www.basechat.com

Og fortæller om I kan se nogen fejl eller dåligdomme.

Mvh
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. april 2008 - 20:16 #1
Der er ingen standard, der siger at innerHTML kan bruges. Det virker nok i dag - du ved ikke om det virker i morgen, eller om det virker i alle browsere.
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2008 - 23:39 #2
<ole>

- men alt i alt et glimrende eksempel på, hvordan vi kodede i 1990'erne ... før HTML 4, hvor iframe blev deprecated.

Jeg lavede engang et skelet til en lignende chat, som forlængst er taget ned og skrinlagt. Det ville være uden mening at bruge den slags i dag, hvor der er langt bedre fremgangsmåder ... f.eks. Ajax  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede mulemule Nybegynder
19. april 2008 - 14:41 #3
Jamen tak for svar - .

Jeg er helt enig i at innerHTML begrebet ikke er optimalt på sigt, der kan være mange gode grunde til kun at bruge DOM.

Jeg er ikke enig i at der er noget problem med iframe, det er efter min mening en meget teoretisk betragtning, iframe bliver flittigt af både google maps, Microsoft, Yahoo med mange flere.

** Jeg er dog ikke interesseret i at diskuttere disse standard ting med jer to standard fanatikere, da jeg ved at jeg aldrig kan få ret. **

Men hvis I kan finde nogen konkrete fejl, I chat systemet (på de platforme det angiver at understøtte) - eller hvis i kan linke til nogen konkrete kørende systemer på nettet som i mener fungere bedre, er jeg stadig meget interesseret.
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2008 - 14:49 #4
Vi er ikke 'standard fanatikere', men håndværkere, der tager vores håndværk en smule seriøst - men ikke mere end kokke, der nægter at servere råddent kød.

Chatsystemet, du linker til, er yderst gennemført skrevet i invalid kode - fra linje ét og hele vejen ned. Hvor mange konkrete fejl, vil du have beskrevet? Her er et godt sted at begynde:
    http://validator.w3.org/
Avatar billede mulemule Nybegynder
19. april 2008 - 15:12 #5
tak - når jeg skriver fejl, mener jeg fejl på den måde at det ikke opfører sig korrekt eller får browseren til at fejle .

Men jeg lukker lige, får som jeg skrev i min foregående indlæg er jeg ikke interesseret i den der standard diskussion.
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2008 - 15:20 #6
Det behøver du da ikke at lukke tråden for. Du kan jo bare - når du skriver spørgsmålet - understrege, at kvaliteten af koden, er helt uden interesse. Det kan man ikke forvente, folk selv skal kunne gætte i et forum, hvor mange professionelle kodere også færdes  =)
Avatar billede mulemule Nybegynder
19. april 2008 - 15:21 #7
Og undskyld iøvrigt hvis du opfattede begrebet "standard fanatikere" som noget negativt, det var nærmest lidt kærligt ment.
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2008 - 15:24 #8
Det er da altid noget, man bare er 'standard fanatiker' og ikke 'særlig udpræget fanatiker' ;D ... no offence taken  =)
Avatar billede mulemule Nybegynder
19. april 2008 - 15:27 #9
Jeg havde slet ikke set at du havde svaret.

Men det er rigtigt forstået - jeg er p.t. ligeglad med om koden overholder alle standarder. Det er ikke så meget det spørsmålet går på, jeg er mere interesseret i om der kan være nogen platforme eller situationer hvor det fejler.

Iøvrigt er der mange standarder som ikke virker til IE 6.0 og lidt tidlige udgaver af safari. (hov der kom jeg vist til at diskuttere lidt alligevel..)

Men iøvrigt vil jeg da meget gerne høre dine standard betragninger og ideer, gider bare ikke indlede en lang diskussion omkring det.
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2008 - 17:36 #10
Helt fint  ;o)

Nu er det ikke for at indlede en diskussion alligevel, men det er nu langtfra kun en standard diskussion. Eksempel: Jeg kører PHP5 og laver to dokumenter, der 'fodrer' en chat med data. Ét, som formaterer i HTML - og ét, som formaterer i JSON. Når mit ene server dokument effektivt har arbejdet en time med at HTML-formatere, har det andet brugt under et sekund på at formatere samme data i JSON!

I virkeligheden er performance debatten om innerHTML kontra DOM ikke nær så interessant som den om HTML- kontra XML- eller JSON-format. Klienten står som regel og strutter af ubrugte RAM/CPU, mens serveren ofte sveder - så her batter hver performance forbedring big-time.

Om det er interessant i din situation, ved jeg ikke, men det er en ofte overset 'detalje'. Gør med informationen, hvad du vil  =)

Derudover er der vist ikke noget, der får noget til at crashe i den app, du spurgte om. Der kan måske være et issue med ældre versioner af Opera og/eller Safari - men det kan jeg ikke teste her.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. april 2008 - 18:32 #11
Og jeg er vist også enig med det Ole skriver (ja, Ole, jeg har husket det).

(Shhh, mulemule, Hvis Ole lige lukker øjnene og ørerne, så vil jeg da godt sige at jeg i en intranet applikation jeg har under professionel behandling, faktisk bruger innerHTML. Men jeg tror jeg ved hvad jeg gør, og den del af applikationen, der kan ses udenfor har ikke denne fejl - men måske andre, haha.)

(Ups, ssssh, jeg har een applikation mere med innerHTML ...)
Avatar billede mulemule Nybegynder
19. april 2008 - 19:11 #12
Hej. Jamen tak tak. Det er min applikation på siden.

Min server performer nu ganske fint, den kan klare ca 800 klienter p.t til 60% belastning. Og næste version mange gange flere, så jeg er ikke så bekymret i forhold til server performance. Jeg ved fagtisk ikke hvad JSON er.

c# performer langt bedre end php5 - så man kan sagtens regne og formatere lidt uden at komme i problemer.

Min applikation er bygget med innerHTML m.m. fra starten af bla fordi jeg ikke stollede ordenligt på dom i IE 5.5 . Den browser har jeg droppet nu, da det er ingen (1/2000) som bruger den. Jeg kan ikke bare hurtigt skifte en masse kode ud, da det er meget vigtigt at alt virker fejlfrit, men den næste version vil være baseret på standarder i langt højere grad, og uden innerHTML.

Iøvrigt står der også mange steder på nettet at DOM performer dårligere end innerHTML i browserne, det vil jeg lige undersøge.

Systemet virker slet ikke til Opera endnu. Men tilgendgæld virker det selvom xmlHTTP er slået fra i IE, hvilket ikke er helt unormalt.

Og nu vi er ved Opera - det er en ganske fin browser men jeg synes ikke rigtigt den har nogen særligt smart måde at error logge på, som f.eks. firefox har og tildels IE.

Så hvis i har et eller andet trick til et plugin eller en metode så at man kan fejlfinde Javascript i Opera er jeg meget interesseret.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. april 2008 - 19:31 #13
Opera har en fejlkonsol li'som FF.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. april 2008 - 19:33 #14
"mange steder på nettet at DOM performer dårligere end innerHTML i browserne" - Ja, det er lykkedes een at lave eet eksperiment, hvor det er tilfældet. Og så er det den evige sandhed for alt og alle efterfølgende.

Men nu er Ole jo vores guru, så han har haft tommestokken fremme og måle. Læs selv http://dengodekode.dk/artikler/DOM/no_innerhtml.php
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2008 - 20:39 #15
Opera har sin egen debugger, som er langt bedre end IE's.

Alle udtalelser om innerHTML's kontra DOM's performance, jeg har set på nettet, bygger på én enkelt test, hvor man sætter ét enkelt tegn ind i hvert element. Testen er foretaget af quirksmode.org - og bliver desværre kritikløst citteret overalt.

JSON er en forkortelse af JavaScript Object Notation. Et format, der er tudelet at arbejde med i JavaScript - og som bl.a. ligger 'native' i PHP5:
    http://www.json.org/

Der findes forøvrigt også moduler for C#  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2008 - 20:42 #16
- og du skal iøvrigt tjekke din taskmanager. Formodentlig vil IE lække memory for hver request til serveren
Avatar billede mulemule Nybegynder
19. april 2008 - 20:51 #17
Tak .

Jeg synes ikke at det ser ud som at IE lækker memory, selvom der kører mange klienter i dagevis. Men det er noget man jo nok skal holde øje med, i alle browsere. vil lige lave en ekstra test ved lejlighed.
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2008 - 20:52 #18
Naturligvis  =)