Avatar billede Skynet Mester
12. april 2008 - 15:38 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

aflæs en monthCalendar?

Hej, jeg er i gang med at bruge en kalender i C# VS 2008.

Jeg har to problemer, jeg vil gerne have at datoen bliver gemt som en Int og ikke Sting

Når jeg kalder den, får jeg dd-dd-åå 00:00:00 jeg ønsker ikke at have tiden med, kun dato

private void monthCalendar1_DateChanged(object sender, DateRangeEventArgs e)

{
            i = monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString();
            Feedback.Text = i;
}
Avatar billede w13 Novice
12. april 2008 - 15:49 #1
Et integer kan ikke indeholde bindestreger, derfor kan det ikke lade sig gøre.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
12. april 2008 - 15:53 #2
gem i int.
            int Dag = monthCalendar1.SelectionStart.Day;
            int Maaned = monthCalendar1.SelectionStart.Month;
            int aar = monthCalendar1.SelectionStart.Year;

            label1.Text = aar.ToString() + " " + Maaned.ToString() + " " + Dag.ToString();
Avatar billede w13 Novice
12. april 2008 - 15:54 #3
Men ang. dit andet spørgsmål, kan du prøve at ændre:
.ToString();
til:
.ToLongDateString();
Avatar billede mcnovy Nybegynder
12. april 2008 - 15:56 #4
og hvis du kun skal bruge datoen, så kan du bruge denne

monthCalendar1.SelectionStart.ToShortDateString();
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2008 - 15:57 #5
Det nærmeste du kommer er dette:

void MonthCalendar1DateChanged(object sender, DateRangeEventArgs e)
        {
            string Dato = monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("ddMMyyyy");

            i = int.Parse(Dato);
        }
Avatar billede mcnovy Nybegynder
12. april 2008 - 15:58 #6
ToShort skriver det sådan her

og ToLong skriver det sådan her
12. April 2008
Avatar billede Skynet Mester
12. april 2008 - 16:17 #7
tak, alle metoderne virker. Så jeg giver alle points

Tak for hjælpen
Avatar billede w13 Novice
12. april 2008 - 16:18 #8
Ikke til mig, tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2008 - 16:21 #9
Jeg ville gemme som DateTime eller long (ticks).

Brug af int (ddMMyyyy) holder ikke. Bl.a. vil der blive en del bøvl med dd < 10.

Og String giver også ekstra arbejde senere.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2008 - 16:34 #10
Ellers kan man have 3 forskellige variabler:

void MonthCalendar1DateChanged(object sender, DateRangeEventArgs e)
        {
            int Dato = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("dd"));
            int Maaned = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("MM"));
            int year = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("yyyy"));

        }
Avatar billede mcnovy Nybegynder
12. april 2008 - 17:57 #11
giv du bare mine point til kaloer :)

hans er den pæneste metode,
men udover det ville jeg lige tænke over det arne_v skriver..
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2008 - 18:06 #12
Jeg lægger et svar.
Hvis du skal checke om en dato er lig med en dato kan du gøre det sådan:

eks/ Hvis datoen er lig med d. 12. april 2008

void MonthCalendar1DateChanged(object sender, DateRangeEventArgs e)
        {
            int Dato = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("dd"));
            int Maaned = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("MM"));
            int Aar = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("yyyy"));

            if(Dato == 12 && Maaned == 4 && Aar == 2008)
            {
                // Den valgte dato er d. 12. april 2008
            }
Avatar billede Skynet Mester
12. april 2008 - 18:29 #13
ok, jeg tænker på at lave en version hvor man på den ene kalender vælger en fra dato og på en anden vælger en til, hvis I har lavet det før, kunne det være fedt at se et eksempel, ellers begiver jeg mig i krig med det om lidt :)
Avatar billede Skynet Mester
12. april 2008 - 18:35 #14
void MonthCalendar1DateChanged(object sender, DateRangeEventArgs e)
        {
            int FraDato = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("dd"));
            int FraMaaned = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("MM"));
            int Frayear = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("yyyy"));

        }

void MonthCalendar2DateChanged(object sender, DateRangeEventArgs e)
        {
            int TilDato = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("dd"));
            int TilMaaned = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("MM"));
            int Tilyear = int.Parse(monthCalendar1.SelectionRange.Start.ToString("yyyy"));

        }

private void button6_Click(object sender, EventArgs e)
        {
          label1.text = "fra" + FraDato + FraMaaned + FraAar + TilDato + TilMaaned + TilAar;

        }
Avatar billede Skynet Mester
12. april 2008 - 18:36 #15
Jeg ved ikke om den virker, men synes det virker som en logisk måde..
Avatar billede Skynet Mester
12. april 2008 - 19:52 #16
Så fik jeg testet og rettet lidt i mine taste fejl..

private void monthCalendar1_DateChanged(object sender, DateRangeEventArgs e)

        {

        Fradag = monthCalendar1.SelectionStart.Day;
            Framaaned = monthCalendar1.SelectionStart.Month;
        Fraaar = monthCalendar1.SelectionStart.Year;

      }

        private void monthCalendar2_DateChanged(object sender, DateRangeEventArgs e)
        {
            Tildag = monthCalendar2.SelectionStart.Day;
            Tilmaaned = monthCalendar2.SelectionStart.Month;
            Tilaar = monthCalendar2.SelectionStart.Year;
        }

private void button5_Click(object sender, EventArgs e)
{
label1.Text = "Fra denne dato:" + Fraaar.ToString() + " " + Framaaned.ToString() + " " + Fradag.ToString();
    Tildato.Text = "Til denne dato:" + Tilaar.ToString() + " " + Tilmaaned.ToString() + " " + Tildag.ToString();

}
Avatar billede mcnovy Nybegynder
12. april 2008 - 20:13 #17
men er der nogen grund til at du ikke bare skriver det sådan her..?

        DateTime _Fra_Dato = monthCalendar1.SelectionStart;
        DateTime _Til_Dato = monthCalendar2.SelectionStart;

            label1.Text = "Fra Denne Dato " + _Fra_Dato.ToShortDateString() + "\n" + "Til Denne Dato" + _Til_Dato.ToShortDateString();
Avatar billede mcnovy Nybegynder
12. april 2008 - 20:14 #18
altså, at du ikke bruger DateTime klassen, istedet for int..?
Avatar billede Skynet Mester
12. april 2008 - 20:43 #19
DateTime klassen kendte jeg ikke, kan godt se det er hurtigere. Jeg søgte i help i starten og kunne ikke lige finde den, jeg søgte på "monthCalendar" i Contents.

Men med DateTime klassen, behandlder den så dataerne som integers, altså så jeg kan sammenligne dem med andre datoer?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2008 - 20:55 #20
Nej, du bliver nødt til at bruge den men int hvis du skal sammenligne dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2008 - 21:09 #21
Man kan sagtens sammenligne DateTime's.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2008 - 21:14 #22
Det vidste jeg ikke. Hvordan gør man det?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2008 - 21:27 #23
Lige ud af landevejen.

DateTime overloader ==, !=, <, >, <= og >= ...
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2008 - 21:34 #24
Okay. Så fik jeg også lært noget nyt :)
Avatar billede Skynet Mester
18. april 2008 - 19:35 #25
Hey, hvis der er nogle af Jer som ved hvordan man laver data binding med en monthCalendar, vil det være en stor hjælp hvis I vil prøve at kigge på mit spørgsmål her: http://www.eksperten.dk/spm/828328