Avatar billede madox Nybegynder
11. april 2008 - 12:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan dette lade sig gøre med CSS

Jeg er en nybegynder til CSS og aner derfor ikke om dette kan lade sig gøre.
Hvis jeg har en tekst "Her er en meget lang tekst Her er en meget lang tekst Her er en meget lang tekst". Nu vil jeg så gerne have at en CSS klasse tager de første 20 tegn af teksten og fjerner resten, så der efter css klassen er tilføjet står:
"Her er en meget lang"
Avatar billede w13 Novice
11. april 2008 - 12:28 #1
Det kan du ikke (ordentligt) med CSS.

Du kan smide teksten i en beholder, f.eks.:

<span class="cut20">Her er en meget lang tekst Her er en meget lang tekst Her er en meget lang tekst</span>

og så bruge CSS-klassen:

.cut20{
  width:50px;
  overflow:hidden;
}

Det vil gøre tekstens beholder 50px bred, og alt, der ikke kan være inden for de 50px, bliver skåret af, så de ikke vises.

Ellers kan det gøres med java script:

<span id="cut20">Her er en meget lang tekst Her er en meget lang tekst Her er en meget lang tekst</span>

<script type="text/javascript">
var o=document.getElementById("cut20");
o.firstChild.nodeValue=o.firstChild.nodeValue.slice(0,20);
o=null;
</script>
Avatar billede w13 Novice
11. april 2008 - 12:29 #2
Men hvis du henter teksten ServerSide (med f.eks. ASP eller PHP), er det klart bedst at tage de første 20 tegn ServerSide også.
Avatar billede notes2c Nybegynder
11. april 2008 - 12:50 #3
w13 >> inline elementer kan ikke have en brede iflg specifikationen, så derfor vil dit css eksemple ikke virke.
Avatar billede w13 Novice
11. april 2008 - 12:52 #4
Nej, det er rigtigt. I stedet for span skal det være div.
Avatar billede madox Nybegynder
22. april 2008 - 17:26 #5
jeg fik "fusket" noget frem vha dit eksempel