Avatar billede oz1aiv Nybegynder
10. april 2008 - 12:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel opfatter ikke indholdet i cellerne som formler

Hej Experter

Jeg spørger i denne gruppe, fordi jeg opfatter mit problem som en Excel-udfordring.

Jeg har formler liggende i en csv-fil, som jeg importerer til Excel2000 uden problemer, se VBA herunder. Dvs. at jeg kan rette formler et sted - i csv-filen - hvorefter formlerne indlæses efter åbning af regnearkene. Det virker rigtig godt.

Her er min VBA, som kan importere fra csv-filerne:

With ActiveSheet.QueryTables.Add(Connection:= _
        "TEXT;" & filnavn3, _
        Destination:=Range("A1"))
        .Name = Name
        .FieldNames = True
        .RowNumbers = False
        .FillAdjacentFormulas = False
        .PreserveFormatting = True
        .RefreshOnFileOpen = False
        .RefreshStyle = xlInsertDeleteCells
        .SavePassword = False
        .SaveData = True
        .AdjustColumnWidth = True
        .RefreshPeriod = 0
        .TextFilePromptOnRefresh = False
        .TextFilePlatform = xlWindows
        .TextFileStartRow = 1
        .TextFileParseType = xlDelimited
        .TextFileTextQualifier = xlTextQualifierDoubleQuote
        .TextFileConsecutiveDelimiter = False
        .TextFileTabDelimiter = True
        .TextFileSemicolonDelimiter = True
        .TextFileCommaDelimiter = False
        .TextFileSpaceDelimiter = False
        .TextFileColumnDataTypes = Array(1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1)
        .Refresh BackgroundQuery:=False
    End With

Nu vil jeg gerne opnå det samme, men på en anden måde. Jeg vil flytte formlerne fra csv-filer til en database - her MSSQL2005 - det kunne også være MS Access 2000 eller 2003. Data hentes via ODBC med Microsoft Query.

Problemet er, at når jeg har hentet dataene, bliver cellerne formatteret som tekst (eller noget i den retning) og formlerne står i cellerne som tekst i sted for at regne resultatet ud. Hvis jeg redigerer formlen (F2), virken den, men det er ikke praktisk muligt at gøre i alle celler. Kopiering af format fra en anden celle virker heller ikke.

===>Problem: Excel opfatter ikke indholdet i cellerne som formler.

Jeg efterlyser hints til at komme videre.

Hilsen Peter
Avatar billede staal84 Nybegynder
10. april 2008 - 14:35 #1
Det lyder lidt som et problem jeg også havde, bare i en helt anden forbindelse:
http://www.eksperten.dk/spm/811507

Måske du kan få indsæt denne stump det rigtige sted....
.FormulaLocal

Fra mit tilfælde:
Sheets("Hvem er registreret idag").Range("b1").FormulaLocal = "=" & [b21].Value
Avatar billede oz1aiv Nybegynder
10. april 2008 - 14:56 #2
Perfekt - især når man kan gøre det med arealer (jeg har "=" med i databasen):

Sheets("Ark1").Range("a2:i3").FormulaLocal = Range("a2:i3").Value

Tak for hjælpen - læg et svar, så du kan få points.
Avatar billede staal84 Nybegynder
10. april 2008 - 16:08 #3
Hjælp til selvhjælp med hjælp fra andre...
Jeg tager gerne imod point, men æren går til "excelent".