Avatar billede atroxes Nybegynder
10. april 2008 - 08:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

C5 4.0 SQL meget langsom efter flytning af database

For nyligt valgte vi at flytte vores økonomi SQL database til en anden maskine pga. pladsmangel. De 2 maskiner er 100% ens, bortset fra lidt mere plads på den vi flyttede til.

Vores C5 SQL 4.0 kørte ganske fornuftigt førhen, men er efter flytningen blevet temlig langsom til alting. Jeg kan også se at CPU load på den tilflyttede maskine er væsentligt højere når der bliver lavet SQL requests fra C5.

Jeg lurer lidt på om der kan være nogen standard indstillinger i vores MS SQL som kan gøre at den kører langsomt? Vi kører med en MS SQL 2000 SP4. Ved godt den er uddateret men den har performet ganske fornuftigt indtil vi flyttede til en frisk installation af den.

En eventuel løsning belønnes også med henholdsvis virtuelle kram/kys eller kolde pilsnere afhængigt af svarerens køn :D
Avatar billede Broholm Novice
10. april 2008 - 09:03 #1
Høj CPU belastning kan være et symptom på tablescans - dvs. indexerne er røget sig en tur og hele tabellen skal scannes igennem hver gang. Det forklarer også at dårlige performance.

Tjek at indexerne stadig er oprettet i SQL databasen - lav evt. en multioversæt af DBD, så skulle den fange at de mangler

Hvordan blev databasen flyttet?

-Broholm
Avatar billede atroxes Nybegynder
10. april 2008 - 09:07 #2
Jeg flyttede selve dataene dvs. index er nok røget sig en tur. Dog satte jeg SQL serveren til at genopbygge index via en maintenance plan her inat, men lige lidt hjalp det.

Multioversæt af DBD, hvordan? :p
Avatar billede Broholm Novice
10. april 2008 - 09:30 #3
Nej, den kan ikke genopbygge et index som ikke er der :-)

Du skulle have flyttet database via en backup eller detach/attach

Du kender ikke C5 antager jeg...
Console version: Generelt/Tilpasning/Udvikningsmenu/Multi/Oversæt

Den står højst sandsynlig som den skal, men sørg for at der står et punktum i Database/Inkl og godkendt med F3
Avatar billede atroxes Nybegynder
10. april 2008 - 09:35 #4
Er dette noget der tager lang tid/meget cpu kraft? For så venter jeg med at lave denne kørsel til der er lidt mindre load på systemet.

Hvad gør dette "oversæt" helt præcis? Jeg er meget lidt interesseret i at fucke noget up, men vores chef er en nærig satan så jeg må jo prøve mig frem.
Avatar billede Broholm Novice
10. april 2008 - 09:36 #5
Men der mangler også indexer i nogle intern tabeller, som en multioversæt ikke kan oprette (kom jeg lige i tanke om).

Du skal kigge i den gamle database efter tabeller som starter med 'XAL' og se hvilke indexer der var der og så oprette dem på den nye server.
Avatar billede atroxes Nybegynder
10. april 2008 - 09:39 #6
Jeg lavede forresten en XAL PerformanceTest og dette gav mig følgende:

Maskinhastighed.....: 0,02 sek.
Beregninger.........: 0,02 sek.
Database - Indsæt...: 0,42 sek.
Database - Søgning..: 0,13 sek.
Database - Slet.....: 139,19 sek.

"Slet" ser MEGET foruroligende ud og jeg er ret sikker på det er der fidusen ligger begravet, men som du nok kan regne ud er min erfaring med C5 temmeligt begrænset. Jeg har dog tjekket den hardwaremæssige del af det, da jeg er lidt mere ferm til den slags, og RAM/CPU indstillinger er sat som de skal på SQL serveren og kører også uden fejl ved gennemtest.

Du har vidst allerede fortjent pointsne men nu prøver jeg lige at malke dig for lidt info :D
Avatar billede Broholm Novice
10. april 2008 - 09:39 #7
Hvis du vil gøre det sikkert så beder du mig om at koble op og ordne det, men det bliver jeg nødt til at fakturere for. Jeg lever af at "ordne C5 SQL".

Du har også andre ting at slås med, for nu hvor der ikke har været indexer er der ikke noget til hindre for at der er oprette dubletter i postereringer... 2 poster med samme varenummer og sådanne nogle ting. :S. De data skal så ryddes op inden indexet kan oprettes.
Avatar billede Broholm Novice
10. april 2008 - 09:40 #8
Den performance test kan ikke bruges til noget her, og CPU kraft er underordnet ved SQL Servere som skal trække en C5 database.
Avatar billede atroxes Nybegynder
10. april 2008 - 09:49 #9
Alright, det kan faktisk godt være jeg rykker fat i dig hvis du er en haj til C5 med SQL. Min mail er mm@gm-plast.dk og du må meget gerne sende mere info.