Avatar billede kane Juniormester
19. juni 2001 - 00:09 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

WIERD.......MEGET

ok jeg har 2 puter på en router
den ene køre som server for mail, web og ftp.(2000 AD server)
IP(192.168.1.2----192.168.1.3----192.168.1.4)

den anden bruger jeg til at lave ting og sager på (spil, websider ect ect)(2000 PRO)
IP (finder selv)
hvis jeg laver en FTP konto på min server og vil teste den på min anden puter så kan jeg ikke......er der en anden der teste virker den.

nu har jeg lige fået min mail server igang og lavet en konto.......men hvis jeg tester den, virker den ikke....1 min efter testede en ( Fyren29) den og den virkede fint.

da jeg snart ikke har mere hår ville jeg gerne lige havde lidt hjælp ;-))

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
19. juni 2001 - 00:12 #1
det er sandsynligvis din router der spærrer for dig selv :)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
19. juni 2001 - 00:16 #2
Prøv at bruge interne ip adresse, da det ikke er alle routere der som kimrosgaard siger ikke understøtter forespørgelse på deres egen WAN ip adresse.
Avatar billede kane Juniormester
19. juni 2001 - 00:16 #3
ok.......prøver
Avatar billede microtec Nybegynder
19. juni 2001 - 00:18 #4
Det ser ud til at du har ADSL hos TDC.
Deres deres router spærer for den \"offentlige\" IP-adresse, når du sidder lokalt.
Hvis du vil have fat i serveren lokalt, skal du benytte det lokale IP (de mappes til den externe IP i routeren).

Det tog mig meget lang tid at finde ud af. Jeg trode min server var sat forkert op :o)
Avatar billede kane Juniormester
19. juni 2001 - 00:35 #5
ok...nu har jeg givet den en ip der hedder 192.168.1.10

og en DNS så nette virker...

kan se på min FTP server jeg er inde......men stadivæk intet på min anden puter.......hmmmmm
Avatar billede qeed Nybegynder
19. juni 2001 - 01:23 #6
hvis du er interesseret i en grundig forklaring, så skriv lige til mig

qeed@mail.dk

en af mine homies er ADSL supporter, og han løste mit problem hurtigt, så skriv, jeg gider ikke sidde og skrive det her lige nu OK

-qeed
Avatar billede kane Juniormester
19. juni 2001 - 15:51 #7
geed........det kan man ikke hos teledanmark
Avatar billede microtec Nybegynder
19. juni 2001 - 16:34 #8
kane >> Du kan ikke benytte 192.168.1.10 til en FTP-server. Ifølge TDC papir SKAL FTP-serveren være på IP-192.168.1.4 ellers vil den ikke blive bappet til din WAN-adresse så den er tilgængelig fra internet.

Sidder du på lokal-net kan du komme i kontakt med din FTP-server på 192.168.1.4
Os andre, der sidder på internet kan komme i kontakt med den på din WAN-adresse (det kan du ikke lokalt).

Prøv at oplyse din WAN-IP så vi kan teste det.

Avatar billede microtec Nybegynder
19. juni 2001 - 16:34 #9
bappet = mappet
Avatar billede kane Juniormester
19. juni 2001 - 17:28 #10
microtec..........du er lidt lost....

det jeg siger er at .......når jeg laver en FTP/Mail konto på min server......så kan jeg ikke checke den på min anden puter ( som jeg har givet 192.168.1.10) og så en DNS så nettet virker.

hvordan kan jeg komme til at checke min FTP/Mail konto når jeg har lavet dem??
Avatar billede microtec Nybegynder
19. juni 2001 - 23:51 #11
kane >> Tja, måske er jeg \"lost\".
Det er nu svært at vide hvad du mener når du skriver \"nu har jeg givet den en ip der hedder 192.168.1.10\" ;o)
Avatar billede kane Juniormester
19. juni 2001 - 23:57 #12
da ikke hvis du læser alle beskederne.......startet med mit problem.......nogle siger \"prøv med lokal ip\"......så siger jeg \"ok...nu har jeg givet den en ip der hedder 192.168.1.10\"

jeg har løst det med FTP........i mit FTP program skulle jeg bare tilføje min lokal ip.........men mailen driller stadigvæk
Avatar billede microtec Nybegynder
20. juni 2001 - 00:07 #13
kane >> Jeg sagde faktisk selv at du skulle prøve med den lokale IP. Det er også derfor dit FTP-program virker nu.

Hvis du mener at 192.168.1.10 er det lokale IP, er du forkert på den. Den lokale IP for FTP-serveren er 192.168.1.4
Den lokale IP for mail-serveren skal være 192.168.1.2

Avatar billede microtec Nybegynder
20. juni 2001 - 00:09 #14
Fra PC nr. 2 skal du altså hente mail fra 192.168.1.2 og ikke fra din WAN-IP

Avatar billede kane Juniormester
20. juni 2001 - 10:23 #15
192.168.1.10 er ip på min computer NR2 og ikke noget med min FTP at gøre.
Avatar billede microtec Nybegynder
20. juni 2001 - 10:38 #16
kane >> Det er jeg fuldstændigt med på. Derfor er det heller ikke 192.168.1.10 der er den lokale IP for hverken FTP eller Mail.
Set fra dit lokal-net (og dermed computer NR2) SKAL FPT-serveren have IP-192.168.1.4 og din mail-server SKAL have IP-192.168.1.2

Det jeg prøver at forklarer dig er at du KUN kan komme i kontakt med din mail-server på 192.168.1.2 og ikke via dit WAN-IP, som man kun kan benytte nær man sidder på den anden side af din router (internet).

Avatar billede kane Juniormester
20. juni 2001 - 10:51 #17
jeg er helt med, men hvor fortæller jeg det til mit mail program........? at den skal hente fra en ip der hedder 192.168.1.2.........normalt står der jo bare LAN.
Avatar billede microtec Nybegynder
20. juni 2001 - 10:53 #18
kane >> Der har du dit problem :o)
Hm, det er jeg ikke helt klar over. Jeg kikker lige lidt på Outlook (går ud fra det er det du bruger).

Avatar billede microtec Nybegynder
20. juni 2001 - 10:57 #19
Det må værer under \"Funktioner\", \"Konti...\", \"Egenskaber\", \"Server\".

Min POP3 server hedder f.eks. \"store06.cybercity.dk\".
Da du ikke har noget domæne på din mail-server, vil et godt bud værer at der skal stå \"192.168.1.2\"

Avatar billede microtec Nybegynder
20. juni 2001 - 10:57 #20
Der hvor du siger \"normalt står der jo bare LAN\" er ikke din mail-server. Det er hvordan du connecter til internet.
Avatar billede kane Juniormester
20. juni 2001 - 11:50 #21
nå ja ......helt lost er du ikke............sådan.......damm du er for sej ;)