Avatar billede kkaen Nybegynder
09. april 2008 - 12:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af TomCat 6.0

Jeg har en netside, som jeg har tilgang til gennem TomCat 6.0. Denne netside skal have skrive- og læserettigheder på en undermappe. Når jeg prøver at tilgå den undermappe over browseren f.eks. således:
http://*.*.*.*/undermappe/filnavn
så skriver den:
"error on serverpath: System.Web.HttpException: url is not a valid virtual path"
Jeg har prøvet, at opsætte nogle rettigheder i forskellige filer i tomcat/conf, men det virker ikke.
Hvordan sætter jeg serveren op, så klienten har læse- og skriveadgang til dette underbibliotek?
Avatar billede kkaen Nybegynder
09. april 2008 - 13:52 #1
Der findes vist noget DeploymentTool. Skal dette benyttes til at give adgang til det oprettede indhold på "serveren" (for dette værktøj laver vist også en virtual path automatisk) ? Hvis "ja", hvordan gøres dette så? Hvor kan dette værktøj downloades?
Avatar billede kkaen Nybegynder
09. april 2008 - 14:37 #2
Hmm, det føromttalte dploymenttool er vist kun til Eclipse.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2008 - 15:02 #3
En URL af formen http://hostnavn:8080/dinwebapp/ditdir skal laeses som:

dinwebapp er ikke et dir men en kontekst - du kan angive det dir som svarer til
en konktekst, naar du konfigurerer konteksten (hvis du ikke konfigurerer saa er
dir tomcat/webapps/dinwebapp)

ditdir er saa er dir under kontekst dir
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2008 - 15:03 #4
Fejlen antyder at den ikke kender den kontekst du angiver.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2008 - 15:04 #5
Hmm. System.Web.HttpException lyder som noget .NET - har du en IIS med ASP.NET paa
port 80 og angiver ikke port 8080 (som Tomcat bruger - default) ?
Avatar billede kkaen Nybegynder
09. april 2008 - 16:25 #6
Jeg har tomcat på en Mac og tester det på en pc med installeret Visual Studio 2008. Så jeg har vel ISS på klienten.

Hvis jeg blot skriver URL til serveren, så kommer testsiden fint frem. Jeg kan også tilgå en tekstfil i undermappen inde i tomcathierarkiet over klienten. Men når jeg prøver at tilgå stien gennem kode på klienten, så kommer der exceptions.
Avatar billede kkaen Nybegynder
10. april 2008 - 10:12 #7
Ah, jeg tror, jeg har fundet årsagen til problemet. Klienten skal have rettigheder til at skrive filer på tomcat-serveren (de uploadede filer). For at konfigurere TomCat til det, skal man ind i nogle settings. Men hvor finder man dem? Altså hvor sætter man TomCat op til, at klienten kan gemme filer i et bibliotek?
Avatar billede kkaen Nybegynder
10. april 2008 - 11:22 #8
Nu har jeg sat dette kode ind i bunden af catalina.policy:

grant codeBase "file:${catalina.home}/webapps/ROOT/~" {
    permission java.io.FilePermission "${catalina.home}/webapps/ROOT/test.txt", "read,write,delete";
};

Men under kørsel får jeg stadig exception af typen:

System.web.HttpException: 'http://ip/file.txt' is not a valid virtual path

Hvordan sætter man en virtual path op inde i tomcat?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2008 - 13:58 #9
Virtual path sættes op i context erklæringen (enten i separat XML fil eller i server.xml), men det lyder næsten som om at det er virtual host der driller - det er
host erklæringen i server.xml.
Avatar billede kkaen Nybegynder
10. april 2008 - 14:16 #10
Ja, det er lige netop også virtual host, jeg har arbejdet med de sidste timer :-)
Men det fungerer ikke.
Jeg har ændret lidt i server.xml. Her har jeg tilføjet:

1 forsøg:

<Host name="http://*.*.*.*" appBase="webapps"

      unpackWARs="true" autoDeploy="true"

      xmlValidation="false" xmlNamespaceAware="false">
      </Host>

2. forsøg:

<Host name="test" debug="0" appBase="webapps/test"         unpackWARs="true" autoDeploy="true" xmlValidation="false" xmlNamespaceAware="false">
    </Host>
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2008 - 04:59 #11
<Host name="myhost" appBase="C:\myhost" ...>

bør mappe http://myhost/myapp/file.ext til C:\myhost\myapp\file.ext og
http://myhost/file.ext til til C:\myhost\ROOT\file.ext
Avatar billede cogitans Nybegynder
14. april 2008 - 12:12 #12
Da jeg godt kan tilgå filer liggende på serveren, men ikke kan oprette filer på serveren, må det være nogle sikkerhedsindstillinger. Jeg har prøvet at rette i catalina.policy, men dette har ikke virket.
Det kan vel også både være rettigheder samt opsætning af den virtuelle sti.
Avatar billede kkaen Nybegynder
30. december 2010 - 16:18 #13
lukkes