Avatar billede latrell Nybegynder
09. april 2008 - 00:06 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Sortering baseret på brugernavn fra anden tabel

Hej Eksperter!

Jeg har et lille problem, jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg har 2 tabeller. Den ene hedder admin_funktioner og den anden hedder community.

I admin_funktioner definerer cellen "brugerid" hvilken bruger funktionerne er angivet for. Der er ligeledes en celle der hedder gruppe, som definerer hvilken stilling personen har.

Hvis jeg så vil hive en liste ud med brugere der f.eks. har stillingen "Ejer" kan jeg kun få den til at udskrive id'et (fra cellen brugerid) på brugerne med stillingen, og sortere efter id'et.

Jeg vil gerne have, at den udskriver brugernavnet på personerne med stillingen "Ejer", og sorterer dem alfabetisk efter brugernavn.

Altså at den i samme SQL forespørgesel henter brugernavnet fra community tabellen, og sortere dem alfabetisk, samtidig med den kun udskriver de brugere fra admin_funktioner der har stillingen "Ejer".

Min SQL forespørgsel ser indtil videre således ud:

$query_members = "SELECT * FROM admin_funktioner WHERE gruppe = ".$row_groups['id']." ORDER BY brugerid ASC";

På forhånd tak! :)
Avatar billede fant0mas Nybegynder
09. april 2008 - 00:25 #1
Kig her:
http://www.w3schools.com/Sql/sql_join.asp

Noget i denne stil:

SELECT admin_funktioner.noget, community.noget_andet
FROM admin_funktioner, community
WHERE admin_funktioner.brugerid=community.id
AND admin_funktioner.gruppe='$row_groups['id']'
ORDER BY community.brugernavn
Avatar billede latrell Nybegynder
09. april 2008 - 00:47 #2
Mange tak skal du have!

Følgende virkede:

$query_members = "SELECT admin_funktioner.brugerid, community.id FROM admin_funktioner, community WHERE admin_funktioner.brugerid=community.id
AND admin_funktioner.gruppe='".$row_groups['id']."' ORDER BY community.brugernavn ASC";

Smid et svar :-)
Avatar billede fant0mas Nybegynder
09. april 2008 - 01:00 #3
Så lidt.
Tag selv halvdelen, 200 er måske lige i overkanten.
Avatar billede fant0mas Nybegynder
09. april 2008 - 01:01 #4
Jeg gør det _hver_ gang.
Avatar billede latrell Nybegynder
09. april 2008 - 17:27 #5
Jeg takker så :-)