Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
07. april 2008 - 14:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

En CSS class der laver en margin på noget tekst

Jeg har en simpel tekst: Punkt1,punkt2,punkt3,punkt4

Jeg ønsker nu at formatere denne med css så listen kommer til at se således ud:

Punkt1  ,  punkt2  ,  punkt3  ,  punkt4

Til højre og venstre for hvert komma er der 25 pixels. Så jeg forestiller mig at bruger indtaster Punkt1,punkt2,punkt3,punkt4 og bagefter markerer hvert komma, og vælger den passende css klasse.
Men hvordan laves sådan en css klasse?
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 14:47 #1
Det kunne evt. være en span omkring kommaerne, der således ud:

<span class="komma">,</span>

og i CSS'en:

.komma{
  margin-left:10px;
  margin-right:10px;
}
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
07. april 2008 - 15:07 #2
Det prøver jeg lige. Hvad er forskellen egentlig på span og div tags?
Avatar billede roenving Novice
07. april 2008 - 15:25 #3
span er inline, div er block-level ...

-- se f.eks. forskellen ved at tænke på, at du markerer nogle ord i et tekstbehandlingsprogram, trykker du f.eks. på fed-knappen bliver teksten på samme linje (men fylder måske lidt anderledes !-), trykker du i stedet indsæt tabel, 'skæres' teksten over i to forskellige afsnit og tabellen bliver indsat imellem dem, tabellen (og tekst-afsnit) er block-level, fed sætter et inline tag !o]
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
08. april 2008 - 09:09 #4
Jeg har lige et lille ekstra spørgsmål. Kan det lade sig gøre at brugeren indtaster Punkt1,punkt2,punkt3,punkt4 markerer hele linien og vælger en css klasse hvoreter kommaerne formateres efter .komma klasse og teksten mellem kommaerne formateres efter en klasse der hedder .punktformatting ?
Avatar billede w13 Novice
08. april 2008 - 09:21 #5
Det tror jeg næppe.
Avatar billede w13 Novice
08. april 2008 - 09:22 #6
Ikke uden JavaScript, i hvert fald.
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
09. april 2008 - 13:54 #7
Det tænkte jeg nok :-)

Situationen er den at brugeren benytter en HTML editor i et CMS system. Her skal det være muligt at style sådan en liste, helst på den nemmeste måde.

Og der er nok ikke andre muligheder end at tage hvert punkt og tildele den den pågældende css klasse.
Avatar billede w13 Novice
09. april 2008 - 13:58 #8
Nej, det er jeg bange for, der ikke er.
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
25. april 2008 - 20:47 #9
ok, w13 gider du skrive et svar :)
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 21:14 #10
:)
Avatar billede w13 Novice
08. september 2008 - 15:29 #11
Tak for point!