Avatar billede denima Nybegynder
07. april 2008 - 09:06 Der er 25 kommentarer

Kontakt mail el. form mail

Hejsa.

Jeg står og skal bruge en kontakt mail eller form mail - eller hvad det nu hedder.

Jeg har søgt nettet tyndt for at finde en, men synes ikke jeg kan få det til at virke. Jeg er ikke specielt god i ASP, så det må gerne være skæret ud i pap :P

Jeg skal bruge en meget simpelt en i asp, hvor der skal være følgende opstillet i formen.

Navn:
Emne:

Indhold:

Håber i kan hjælpe derude.
Avatar billede keysersoze Guru
07. april 2008 - 09:25 #1
find først og fremmest ud af hvad du kan benytte af mail-komponent på serveren.

Her et eksempel med jmail; http://www.dimac.net/Products/W3jmail/Version43/Examples/UsingForms.htm
Avatar billede denima Nybegynder
07. april 2008 - 09:28 #2
problemet er at jeg skal bruge en server på min skole, da det er et projekt :|
Så går ud fra jeg må høre min lærer først :)
Avatar billede denima Nybegynder
07. april 2008 - 11:27 #3
kan jeg få uddybet hvad det konkret er jeg skal finde ud af?
Noget med smpt eller hvad det nu hedder :)
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 11:33 #4
Når ASP installeres på en Server, for at den skal kunne køre ASP-koder, så er det ikke muligt at kode en mailfunktion, før der også er installeret en separat mailkomponent.

Der skal altså et lille program til, før man kan sende mails med ASP. Det er der nu som regel også på ASP-servere og en af de mest brugte mailkomponenter hedder JMail.

Så du skal sådan set bare finde ud af, _om_ der er en mailkomponent installeret, og hvad den hedder.
Avatar billede denima Nybegynder
07. april 2008 - 14:20 #5
Nå, det ser ikke ud til lige pt. at de kan finde ud af det.

Men er der en anden løsning?
det jeg egentligt skal bruge er vel at når klienten taster beskeder på hjemmesiden, så sendes den til min email? Skal der bruges de såkaldte mail komponenter til det?
Avatar billede keysersoze Guru
07. april 2008 - 14:33 #6
det var da vældig betryggende at vide hvor godt styr der er på det :)

Du kan faktisk let selv finde ud af det - tag en søgning på google efter component test eller deromkring, så kan du finde et asp-script hvormed du kan finde ud af hvilke komponenter serveren kører.
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 14:44 #7
Denima>> Man kan ikke sende mails med ASP uden en mailkomponent, nej. :) Ellers var mailkomponenter rimelig overflødige..
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 14:44 #8
Det er i øvrigt det samme, hvis man skal uploade/redigere billeder med ASP - så vil du også skulle have installeret særlige komponenter.
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 14:45 #9
Og arbejdet med databaser kræver i øvrigt også komponenter, der dog som regel er indbygget, så derfor opdager du ikke, at det er en komponent.
Avatar billede denima Nybegynder
07. april 2008 - 15:49 #10
Keysersoze ->

Den komponent der er installeret, iflg. den test jeg har hentet er noget der hedder CDOSYS?

http://klasse.aabc.dk/akkeros/array/test_mailer_components.asp

Eventuelt tjek flg. link

w13 -> Nå for søren :) ja det kan jeg godt se.

Men nu når jeg har fundet ud af hvilken komponent der er installeret, hvad gør jeg så :D?
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 15:57 #11
Så googler du komponenten og finder f.eks.: http://www.w3schools.com/asp/asp_send_email.asp :)
Avatar billede denima Nybegynder
07. april 2008 - 15:59 #12
problemet er bare at jeg ikke ved hvad for noget af det jeg skal ændre for at tilpasse det til min :/
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 16:05 #13
F.eks. hvis du har siden mail.asp:

<%If Request.Querystring("mode")="send" Then
    Set myMail=CreateObject("CDO.Message")
    myMail.Subject=Request.Form("emne")
    myMail.From="afsender@mailadresse.dk"
    myMail.To=Request.Form("email")
    myMail.TextBody=Request.Form("indhold")
    myMail.Send
    set myMail=nothing
End If%>

<form method="post" action="mail.asp?mode=send">
    <label>Modtagers e-mail:</label> <input type="text" name="email"><br>
    <label>Emne:</label> <input type="text" name="emne"><br>
    <label>Besked:</label><br>
    <textarea name="textarea"></textarea><br>
    <input type="submit" value="Send e-mail">
</form>

Så skal du bare lige rette "afsender@mailadresse.dk" til f.eks. din mail-adresse eller en mailadresse knyttet til siden, såsom info@sidens-navn.dk.
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 16:05 #14
<textarea name="textarea"></textarea><br>
skal lige være:
<textarea name="indhold"></textarea><br>
Avatar billede denima Nybegynder
07. april 2008 - 16:16 #15
Nu har jeg prøvet at c/p det du har skrevet
Og har tilknyttet min hotmail adresse til at teste med.

men synes ikke der sker noget? Modtager ingen mail. :|

http://klasse.aabc.dk/akkeros/array/mail.asp
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 18:05 #16
Jeg tror muligvis, at afsendermailadressen _skal_ være knyttet til serveren. Dvs. den skal nok være en @aabc.dk-mail.
Avatar billede w13 Novice
07. april 2008 - 18:06 #17
Jeg får nemlig følgende fejlbesked: The "SendUsing" configuration value is invalid.
Avatar billede denima Nybegynder
07. april 2008 - 20:12 #18
Nu har jeg så forsøgt at ændre min mail til min skolemail, hvilket er akkeros@students.aabc.dk

men for flg. fejl

"CDO.Message.1 error '80040220'

The "SendUsing" configuration value is invalid.

/akkeros/array/mail.asp, line 15"

Og line 15 i min fil er "    myMail.Send"
Avatar billede denima Nybegynder
08. april 2008 - 10:58 #19
ingen der kan hjælpe?
Avatar billede keysersoze Guru
08. april 2008 - 18:21 #20
hvordan ser din kode ud
Avatar billede denima Nybegynder
09. april 2008 - 09:06 #21
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Modtagers e-mail</title>
</head>

<body>
<%If Request.Querystring("mode")="send" Then
    Set myMail=CreateObject("CDO.Message")
    myMail.Subject=Request.Form("emne")
    myMail.From="akkeros@students.aabc.dk"
    myMail.To=Request.Form("email")
    myMail.TextBody=Request.Form("indhold")
    myMail.Send
    set myMail=nothing
End If%>

<form method="post" action="mail.asp?mode=send">
    <label>Modtagers e-mail:</label> <input type="text" name="email"><br>
    <label>Emne:</label> <input type="text" name="emne"><br>
    <label>Besked:</label><br>
    <textarea name="indhold"></textarea><br>
    <input type="submit" value="Send e-mail">
</form>
</body>

</html>
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2008 - 17:48 #22
det tør jeg ikke sige - lyder lidt som en opsætningsfejl på serveren.

Prøv evt en copy/paste herfra; http://activedeveloper.dk/articles/139/ - og selvfølgelig ændre from/to, hvis det heller ikke spiller så skal du hive fat i dem der administrerer serveren.
Avatar billede denima Nybegynder
10. april 2008 - 12:44 #23
Har prøvet det nu.

Får flg. fejl:

"Server object error 'ASP 0177 : 800401f3'

Server.CreateObject Failed

/akkeros/array/mail.asp, line 13

800401f3 "

min kode er flg.

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Modtagers e-mail</title>
</head>

<body>
<%
Dim objCDO

' Her skabes en reference til CDONTS.NewMail objektet
Set objCDO = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")

' Her sættes egenskaber og metoder
objCDO.From = "akkeros@students.aabc.dk"
objCDO.To = Request.Form("email")
objCDO.Subject = Request.Form("emne")
objCDO.Body = Request.Form("indhold")
objCDO.Send

' Husk at fjerne dit objekt fra hukomelsen
Set objCDO = Nothing
%>
<form method="post" action="mail.asp?mode=send">
    <label>Modtagers e-mail:</label> <input type="text" name="email"><br>
    <label>Emne:</label> <input type="text" name="emne"><br>
    <label>Besked:</label><br>
    <textarea name="indhold"></textarea><br>
    <input type="submit" value="Send e-mail">
</form>
</body>

</html>
Avatar billede keysersoze Guru
11. april 2008 - 17:47 #24
betyder at komponenten ikke findes.

Jeg kender ikke til den anden fejl du får - så hvis ikke administrator eller en tur på google kan give noget info er der nok ikke så meget at gøre. Mit umiddelbart sidste bud er http://forums.iis.net/t/1146477.aspx
Avatar billede keysersoze Guru
15. maj 2008 - 12:56 #25
lukketid?