Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
06. april 2008 - 23:40 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Søgning på egen hjemmeside - hvor gøres det intelligent?

Jeg vil gerne gøre den interne produktsøgning på min hjemmeside mere intelligent.
Jeg har bemærket at Google kan lure om jeg har sammenskrevet flere ord ved en fejl. Hvis man f.eks. skriver "rødesko" spørges der om jeg mente "røde sko".

Hvordan gør man sådan noget med hensyn til forespørgsler osv.

Skal man f.eks. gennemløbe queries hvor man søger i sin database efter teksterne:

rø desko
rød esko
røde sko
rødes ko

og så på en eller anden måde rangordne det efter hvad der giver flest hits i ens databasen?
Eller skal det matches mod hvad andre kunder har søgt på tidligere?
Hvordan effektiviseres dette bedst?
Har I nogen idéer?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 23:48 #1
Ansæt 5000 programmører til at udvikle noget lige så sofistikeret som Google ...

:-)

Du bliver nødt til at bygge noget logik oven på SQLServer.

SOUNDEX er ikke god nok:

1> SELECT SOUNDEX('ro desko');
2> SELECT SOUNDEX('rod esko');
3> SELECT SOUNDEX('rode sko');
4> SELECT SOUNDEX('rodes ko');
5> GO

-----
R000

(1 row affected)

-----
R300

(1 row affected)

-----
R300

(1 row affected)

-----
R320

(1 row affected)

Lav noget kode laver forskellige simple omskrivninger og søg på hver enkelt
mulighed og se om der er en som giver interessant mange matches.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
13. juni 2008 - 09:41 #2
lukker