Avatar billede smeier Nybegynder
03. april 2008 - 15:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mysql Hjælp 2-i-1 spørgsmål

Hello eksperter.
1. Kan man dette? altså x OR y LIKE $i?

$query = "SELECT p.navn, p.virksomhed FROM p WHERE navn OR virksomhed LIKE \"%$sogeord%\" GROUP BY p.navn";

2. og næst hvordan kombinerer man bedst ovenstående med denne:

$query = "SELECT p.navn, count(iid) FROM ip, p WHERE p.pid = ip.pid GROUP BY p.navn ORDER BY p.navn";

Kan sku ikke lige se løsningen for mig og jeg ville blive glad hvis noget kunne guide mig lidt på vej.
Mvh Troels
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2008 - 15:37 #1
$query = "SELECT p.navn, p.virksomhed FROM p WHERE (navn LIKE \"%$sogeord%\") OR (virksomhed LIKE \"%$sogeord%\") GROUP BY p.navn";
Avatar billede smeier Nybegynder
03. april 2008 - 16:52 #2
For det første. Tak du har ret. Vidst ikke at man skulle dele den op med 2 like(s).

For det andet. kan man så lave den videre til $query = "SELECT p.navn, p.virksomhed, i.navn FROM p, i, ip WHERE (navn LIKE \"%$sogeord%\") OR (virksomhed LIKE \"%$sogeord%\") AND (p.pid = ip.pid) GROUP BY p.navn";  ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2008 - 17:11 #3
$query = "SELECT p.navn, p.virksomhed, i.navn FROM p, i, ip WHERE ((navn LIKE \"%$sogeord%\") OR (virksomhed LIKE \"%$sogeord%\")) AND (p.pid = ip.pid) GROUP BY p.navn";

jeg har tilfoejet et par ekstra parentser
Avatar billede smeier Nybegynder
03. april 2008 - 19:50 #4
tusind tak. Smid meget gerne et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2008 - 20:18 #5
kommer her