Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 09:14 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Henvisning til tom celle

Hej Alle,

når jeg henviser til en celle fx C23, og der så ikke er noget i denne, så skriver den 0 i cellen?

Kan man ikke få den til blot at være tom?
Avatar billede x-lars Novice
03. april 2008 - 09:39 #1
=hvis(C23="";"";C23)
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 09:48 #2
Kan du ikke uddybe det lidt?
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 10:02 #3
Det skal lige nævnes, at det skal henvise til en anden fane!
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 10:04 #4
Mange tak, jeg har lige leget med det du skrev. Det virker jo helt perfekt!
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 10:09 #5
Hej, kan du også fortælle mig, hvordan jeg får min makro til at sortere efter det indhold som ses i cellen frem for dette: =HVIS('1.01 Foyer'!B24="";"";'1.01 Foyer'!B24)
Avatar billede x-lars Novice
03. april 2008 - 11:36 #6
Hmmm, det virker da fint hos mig?!? Hvordan ser din sorteringskode ud?

Denne funker hos mig:
    Selection.Sort Key1:=Range("A1"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 12:06 #7
Hej Igen,

den virker super. Nu er mit problem, at jeg bliver nødtil at henvise til 20 rækker, selvom der fx kun står noget i de øverste 14 (i det tilfælde der kommer nr. 15, skal denne jo også medtages i hovedarket).

Når jeg så sorterer i hovedarket, så kommer alle de tomme felter øverst - kan jeg ikke ændre min sorteringskode således, at de blanke felter kommer nederst.

Hvis dette er muligt hvordan sørger jeg så for, at en række hvor der ikke står noget i C4 men der er tekst i D4 - at række 4 kommer over række 5 - som er helt tom?
Avatar billede x-lars Novice
03. april 2008 - 15:44 #8
Nej, den kan jeg sgu ikke rigtig lige klare. Hvis man vender sorteringsrækkefølgen, kommer de tomme nederst, men de udfyldte står så i omvendt alfabetisk/numerisk rækkefølge. Og det var vel ikke meningen? Alternativt skulle man ind på en løsning, der først løb tabellen igennem og skjulte eller slettede de helt tomme rækker, før der blev sorteret. Var det en vej?
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 16:09 #9
Hej igen,

det ville være super, hvis den kunne udelukke tomme rækker!
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 16:11 #10
Men hvis den sletter de tomme rækker, vil de så blive medtaget, når der igen kommer indhold i rækkerne i de faner, som tidligere var tomme?
Avatar billede x-lars Novice
03. april 2008 - 16:40 #11
Nej, og derfor var alternativet også at skjule de tomme rækker i et loop, der tester rækkerne og viser de udfyldte og skjuler de tomme, hver gang makroen kører, altså før sorteringen finder sted.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2008 - 17:01 #12
Lyder super, hvordan gør jeg det?
Avatar billede lehmannfarm Nybegynder
04. april 2008 - 07:28 #13
Du kan alternativt lægge en ekstra kolonne på hvor du definerer at hvis værdien i kolonne XX = 0 eller "" skal den sætte et 1 i din ekstrakolonne og et nul i modsat fald. Så kan du lade denne kolonne danne 'medkriterie' for din sortering. Alt efter hvad du vil kan den være 1. eller 2. sorteringskriterie..
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 07:47 #14
Hvordna skirver jeg så den sorteringskode?
Avatar billede lehmannfarm Nybegynder
04. april 2008 - 08:16 #15
Columns("A:G").Select
    Selection.Sort Key1:=Range("G1"), Order1:=xlDescending, Key2:=Range("A1") _
        , Order2:=xlAscending, Header:=xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:= _
        False, Orientation:=xlTopToBottom, DataOption1:=xlSortNormal, DataOption2 _
        :=xlSortNormal

for eksempel.. dette vil give kolonne g som 1. prioritet med værdierne 1 øverst. Det du skal definere i kolonne g er flg: =HVIS(c1="";0;1) Du kan evt vælge at sætte kolonne G længere ud så den ikke kommer i vejen for fremtidige kolonneudvidelser eller skjule værdierne af den hvis du ikke vil se på den.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 09:47 #16
Hvad hvis jeg bare vil lave dert om, så den starter bagfra? altså starter med æ ø å, kan jeg ikke det?
Avatar billede lehmannfarm Nybegynder
04. april 2008 - 10:19 #17
det er bare at ændre stigende eller faldende sortering.. blot kan du ikke kombinere stigende på tal og faldende på tekst i samme kolonne..
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 12:11 #18
Hvad skriver jeg for at ændre det... er det ved TopToBottom
Avatar billede excelent Ekspert
20. april 2008 - 21:16 #19
ok