Avatar billede simon-h Nybegynder
02. april 2008 - 22:17 Der er 3 kommentarer

Søgning i flere tabeller i samme db.

Davs derude.
Her kommer et (håber jeg) newbie spørgsmål til jer.
Overskriften siger næsten alt - hvordan fletter jeg resultater fra flere tabeller sammen i én søgning?

Jeg søger nu i tabellen "bornholm" og feltet "sogeord".
Feltets navn er ens for alle tabeller, men hvordan kan jeg søge i 2 tabeller, f.eks. "bornholm" og "nordjylland"?

Min nuværende kode ser således ud:

$total = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM bornholm WHERE sogeord LIKE '$sog'"),0);
    $pr_side = 6;
    $offset = (isset($_GET['offset']) && is_numeric($_GET['offset']) && $_GET['offset'] > 0) ? intval($_GET['offset']) : 0;

    $query = mysql_query("SELECT * FROM bornholm WHERE sogeord LIKE '$sog' LIMIT ".$offset.", ".$pr_side);
    if(mysql_num_rows($query) > 0){
    while ($row = mysql_fetch_array($query)) {
            echo $row['annonce'] . "<br>";

På forhånd tak :)
Avatar billede gvp Nybegynder
03. april 2008 - 10:58 #1
eksempel:
tabel1:
id
name

table2
id
tabel1Id
date

i dette lille eksempel vil vi gern have tabel1 navn og datoen fra tabel 2, hvor tabel1Id og id i tabel1 passer sammen.

SELECT table1.name, table2.date
FROM table1,table2
WHERE table1.id=table2.table1Id

kan ikke give dig svar om dit konkrete eksempel der...jeg ved ikke helt hvad det er du vil.
Avatar billede simon-h Nybegynder
03. april 2008 - 16:47 #2
Men med dit script skal jeg jo have det delt op i 2 tabeller?
Hvad hvis nu jeg har 8?

Umiddelbart troede jeg det kunne formuleres nemt, alla:

$total = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM bornholm OR nordjylland OR fyn WHERE sogeord LIKE '$sog'"),0);

Men det fungerer ikke :(
Men det er lignende funktion jeg leder efter.. Jeg ved bare ikke hvordan det skal formuleres...
Avatar billede gvp Nybegynder
04. april 2008 - 15:52 #3
Jeg forstår stadig ikke helt hvad du vil. Kan du ikke skrive hvad der er i dine tabeller (typerne)? Måske har det noget at gøre med din databasestruktur...(?)