Avatar billede tentakkel Nybegynder
01. april 2008 - 16:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

teoretisk set simpel SQL

Hej

Jeg har to tabeller der har informationer om en mange til mange relation i en tredje tabel

tabel a: uid, navn
tabel b: uid, navn
tabel m: uid_a, uid_b

Jeg vil gerne have alle de a.uid som har en relation til en hvilken som helst som b.uid, som en bestemt a.uid har

altså.

a.uid = 35 har relation til b.uid = 4 og b.uid = 7, så derfor vil en søgning på alle dem der har relation til de samme b.uid = 35 være alle b.uid der har en relation til enten b.uid = 4 eller b.uid = 7

Jeg kan godt lave den af flere kald, men tænke om ikke der var nogen der nemt kunne diske om med en enkel sql der serverer det hele?
Avatar billede tentakkel Nybegynder
01. april 2008 - 16:29 #1
som helst som = som helst
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2008 - 16:36 #2
Er det givet a.uid = X, så skal vi finde alle de a.uid som er relaterede til a.uid = X gennem b?

select distinct a.uid from a, b,m where a.uid = m.uid_a and b.uid = m.uid_b and b.uid in ( select b.uid from b,a,m where m.uid_b = m.uid_a and a.uid = X)

utestet
Avatar billede tentakkel Nybegynder
02. april 2008 - 09:57 #3
ohoooo... Jeg tester lige lidt...
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 10:50 #4
kunne det bruges?
Avatar billede tentakkel Nybegynder
04. april 2008 - 11:00 #5
Ja. Bestemt...

Jeg glemte bare at svare her. sorry. Lig et svar...
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2008 - 11:06 #6
ok