Avatar billede dotnewbi Juniormester
31. marts 2008 - 08:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kryptere og dekryptere database input / output

Hej Eksperter,

Jeg har et par spørgsmål vedr. Kryptere og dekryptere.

1. hvilken Krypterings "form" er den bedste / sikreste af dem der er til rådighed i asp.net.

2. Hvis man ønsker at Kryptere noget data som f.eks tlf. nr, adresser o.s.v inden de gemms i en sqlDB, men har mulighed for at  Dekryptere data'en igen når man henter det ud fra DB'en igen. Kan  det lade sig gøre, hvis ja hvordan gør man, gerne med et eks.

håber at i kan hjælpe mig.
Avatar billede dotnewbi Juniormester
31. marts 2008 - 08:30 #1
lige en lille ting jeg vil fortrække eks. i C# :O)
Avatar billede dotnewbi Juniormester
31. marts 2008 - 08:36 #2
En anden lille ting jeg ønsker at afvikle Kryptere og dekryptere funktionerne fra app_code, samt at lave inputet til db'en fra byte til string og omvendt ved output
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2008 - 15:53 #3
.NET understøtter AES. Det er en særdeles god kryptering.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2008 - 15:54 #4
Et kode snippet:

    private static Encoding utf = new UTF8Encoding();
    private static Rijndael aes = new RijndaelManaged();
    private static byte[] iv = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 };
    public static string Encrypt(string plain, string key)
    {
        ICryptoTransform encrypt = aes.CreateEncryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        return Convert.ToBase64String(encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain), 0, utf.GetByteCount(plain)));
    }
    public static string Decrypt(string cipher, string key)
    {
        ICryptoTransform decrypt = aes.CreateDecryptor(utf.GetBytes(key), iv);
        byte[] b = Convert.FromBase64String(cipher);
        return utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(b, 0, b.Length));
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2008 - 15:55 #5
Jeg tror at key skal have en bestemt længde - prøv med 24 bytes.
Avatar billede dotnewbi Juniormester
31. marts 2008 - 21:13 #6
Det virker perfect, smit et svar!
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2008 - 21:51 #7
kommer her