Avatar billede over-load Nybegynder
27. marts 2008 - 11:55 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Array items

dim prime(9) as integer
resulterer i prime(0) - prime(9)
kan jeg undgå (0)-elementet og bare have fra (1)-(9) på nogen måde ô.Ô?
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2008 - 12:08 #1
prøv: Dim Prime(1 To 30) As Integer
Avatar billede over-load Nybegynder
27. marts 2008 - 12:09 #2
får: "Array lower bound can only be '0'"
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2008 - 12:27 #3
hmm, så er der åbenbart ikke noget alternativ
se: http://msdn2.microsoft.com/da-dk/library/t5dkx9yy(en-us,VS.80).aspx
Avatar billede nielle Nybegynder
27. marts 2008 - 13:00 #4
VB.NET er ikke det samme som VB. I VB.NET starter alle arrays ved index 0 - det er der ikke nogen løsning på.

Der findes dog andre datatyper end arrays, og f.eks. vil Dictionary opfylde dit ønske:

        Dim prime As Dictionary(Of Integer, Integer) = New Dictionary(Of Integer, Integer)

        prime(1) = 2
        prime(2) = 3
        prime(3) = 5

        For Each key As Integer In prime.Keys
            Console.WriteLine(prime(key))
        Next

endda uden at du på forhånd behøver at opstille nogen øvre grænse.

Jeg tror dog at du simpelthen er bedst tjent med bare at ignorere 0-indekset ... eller at skrive din kode som om at 0-indekset svare til 1.
Avatar billede over-load Nybegynder
27. marts 2008 - 13:06 #5
forstår ikke helt hvordan man kan bruge den dictionary dér :) men tænkte bare det var dårlig praksis at undlade at bruge en hel variabel til noget - og umiddelbart gav det ingen mening at have en (0) variable, da det nok ville forvirre mig for meget - når brugen af den ville resultere i at (0) = 1, (1) = 2 (2) = 3 osv. ^^ men kast da lige et svar min vej
Avatar billede nielle Nybegynder
27. marts 2008 - 17:34 #6
Svar :^)

Der er ikke noget specielt kritisabelt i at ignorere et index hvis man synes at koden bliver letter at læse af den grund. Tværtimod. Bare husk at skrive det i kommentarene i din kode sådan at du ikke glemmer det.
Avatar billede over-load Nybegynder
28. marts 2008 - 11:39 #7
det skal jeg huske, takker :)