Avatar billede ljungberg Nybegynder
26. marts 2008 - 16:12 Der er 15 kommentarer

brug af ' eller '

Jeg har brug for at outputte ' eller ' istedet for en apostrof i meta sektionen paa en html side via xslt. Der er ingen problemer med fx &.

Hvis jeg fx har foelgende:

<xsl:variable name="aposEscape">&#39; &amp; &apos;</xsl:variable>

<xsl:element name="meta">
        <xsl:attribute name="name">DC.title</xsl:attribute>
        <xsl:attribute name="content">
          <xsl:value-of select="$aposEscape" />
        </xsl:attribute>
      </xsl:element>

outputtes <meta name="DC.title" content="' &amp; '" />

Hvorfor er det kun apostroffer (og &qout;) der bliver lavet om?
Avatar billede jokkejensen Novice
31. marts 2008 - 15:26 #1
1: dublin core meta tags er vist lidt outdated :)

2: <xsl:variable name="aposEscape"><![CDATA[&#39; &amp; &apos;]]></xsl:variable>
Avatar billede ljungberg Nybegynder
31. marts 2008 - 15:52 #2
Dublin core bliver brugt pga det soegemodul jeg benytter, saa der er ingen vej udenom ;)

Din loesning virkede naesten. ved at indsaette
<xsl:variable name="aposEscape"><![CDATA[&apos;]]></xsl:variable>
faar jeg nu &amp;apos; dvs, & tegnet laves om til &amp; saa hvad goer jeg nu for at beholde mit & som et & tegn?
Avatar billede jokkejensen Novice
31. marts 2008 - 16:45 #3
<![CDATA[ '¨´#"!¤%"#¤&% &&&& &amp osv >> ><<<<< ]]>

Men tager man ex:

<xsl:variable name="htmlEncoded"><[CDATA[&apos;]]>

Prøv så:

<xsl:value-of select="$htmlEncoded" /> // vil udskrive &apos;
<xsl:value-of select="$htmlEncoded" disable-output-escaping="true" /> // som vil htmldecode den..

Altså man blander ikke htmlencoded tegn sammen med ikke htmlencoded tegn, det vil skabe forvirring. (eller xml entities om man vil)

Håber du er med.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
31. marts 2008 - 16:45 #4
<xsl:variable name="htmlEncoded"><[CDATA[&apos;]]></xsl:variable>
Avatar billede ljungberg Nybegynder
01. april 2008 - 11:54 #5
Hvis jeg foelger dit eksempel saa har jeg nu

<xsl:variable name="aposEscape"><![CDATA[&apos;]]></xsl:variable>

<xsl:element name="meta">
<xsl:attribute name="name">DC.title</xsl:attribute>
<xsl:attribute name="content">
  <xsl:value-of select="$aposEscape" />
</xsl:attribute>
</xsl:element>

Men i kildekoden faar jeg stadig <meta name="DC.title" content="&amp;apos;" />

som output! Ogsaa selvom jeg tilfoejer disable-output-escaping="yes"
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 12:04 #6
hold on, jeg tester lige selv..
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 12:11 #7
doh apos er kun en xml entitet og ikke en html.. nok derfor :), finder lige løsning..

Der skal altså være en apostrof (') i dit metatag og ikke &apos;

Det er selvfølgeligt ikke så heldig en problem stilling men jeg skal lige forstå det korrekt:

Du modtager <node>Anders&apos;s hat</node>

og vil have det til at stå <meta name="DC.title" content="Anders's hat" />

Right?

/JJ
Avatar billede ljungberg Nybegynder
01. april 2008 - 12:46 #8
Mange tak for din hjaelp og taalmodighed indtil videre ;) men det er ikke helt det jeg vil opnaa. Jeg har teksten Anders's hat, men vil lave det om til <meta name="DC.title" content="Anders&apos;s hat" /> da mit soegemodul ikke kan finde ud af at indeksere titler med apostroffer, men kun indekserer titlen indtil apostroffen og saa dropper resten.
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 13:05 #9
doh.. det virker jo fint med dit første forslag :

      <xsl:variable name="aposEscape"><![CDATA[&#39;]]></xsl:variable>
      <xsl:value-of select="$aposEscape" disable-output-escaping="yes"></xsl:value-of>

Men du kan af min bedste overbevisning ikke lave ' om til &#39; uden at bruge en replace funktionalitet.

Her er den løsning jeg finder smykkest:

      <xsl:variable name="x"><![CDATA[Anders's hat]]></xsl:variable>
      <xsl:value-of select="$x"></xsl:value-of>
      <xsl:variable name="x2">
      <xsl:call-template name="replace-string">
          <xsl:with-param name="text" select="$x"></xsl:with-param>
          <xsl:with-param name="to"><![CDATA[&#39;]]></xsl:with-param>
          <xsl:with-param name="from"><![CDATA[']]></xsl:with-param>
      </xsl:call-template>
      </xsl:variable>
      <xsl:value-of select="$x2" disable-output-escaping="yes" />

<!-- NY TEMPLATE -->
      <!-- reusable replace-string function -->
    <xsl:template name="replace-string">
        <xsl:param name="text"/>
        <xsl:param name="from"/>
        <xsl:param name="to"/>

        <xsl:choose>
            <xsl:when test="contains($text, $from)">
                <xsl:variable name="before" select="substring-before($text, $from)"/>
                <xsl:variable name="after" select="substring-after($text, $from)"/>
                <xsl:variable name="prefix" select="concat($before, $to)"/>
                <xsl:value-of select="$before"/>
                <xsl:value-of select="$to"/>
                <xsl:call-template name="replace-string">
                    <xsl:with-param name="text" select="$after"/>
                    <xsl:with-param name="from" select="$from"/>
                    <xsl:with-param name="to" select="$to"/>
                </xsl:call-template>
            </xsl:when>
            <xsl:otherwise>
                <xsl:value-of select="$text"/>
            </xsl:otherwise>
        </xsl:choose>
    </xsl:template>
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 13:07 #10
og det er ofte noget lettere at sætte attributter gennem

<xsl:variable name="x" select="'test'" />

<meta name="DC.subject" content="{$x}" />

altså {} fortæller det er xslt i atributter.

/JJ
Avatar billede ljungberg Nybegynder
01. april 2008 - 14:33 #11
Yesyes, replace funktionaliteten er lavet, mit problem opstod da jeg skulle have apostroffen lavet om til &apos; eller &#39;

Og jeg har stadig problemer.

Hvis jeg fodrer min replacer med foelgende:

<xsl:with-param name="text" select="sc:fld('title',.)" />
<xsl:with-param name="from"><![CDATA[']]></xsl:with-param>
<xsl:with-param name="to"><![CDATA[&#39;]]></xsl:with-param>

Hvor $text er "A Bankrupt's Imperial's Agenda", saa faar jeg foelgende output ligemeget om jeg har disable-output-escaping sat til "yes" eller "no":

<meta name="DC.title" content="A Bankrupt&amp;#39;s Imperial&amp;#39;s Agenda" />
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 14:43 #12
<!-- Laver &amp; og de andre html encoded om -->
<xsl:variable name="textDecoded"><xsl:value-of select="sc:fld('title', .)"  disable-output-escaping="true"/></xsl:variable>

<!-- Erstatter &apos; -->
<xsl:with-param name="text" select="$textDecoded" />
<xsl:with-param name="from"><![CDATA[']]></xsl:with-param>
<xsl:with-param name="to"><![CDATA[&#39;]]></xsl:with-param>
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 14:44 #13
jeg ved ikke om du bare kan :

<xsl:with-param disble-output-escaping="true" name="text" select="sc:fld('title',.)" />
<xsl:with-param name="from"><![CDATA[']]></xsl:with-param>
<xsl:with-param name="to"><![CDATA[&#39;]]></xsl:with-param>

Kan se du også arbejder med sitecore :)

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 14:45 #14
ellers kan du lave den disable-output-escaping som en parameter mere på din replace-string template.. altså lave en true/false værdi og paste med ned i templaten, og udfra den endten disable escaping eller ej.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
01. april 2008 - 14:51 #15
før du replacer vel og mærket.. ellers:

fra:
Peter & Anders's hat

[Replace]

til:
Peter & Anders&#39 hat;

[disable output escape]
til
Peter &amp; Anders&amp;#39; hat -> altså den erstatter også & tegnet i &#39; ved disable-output-escaping.