Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2008 - 23:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilken encoding understøtter danske tegn OG kan læses af C# oa.?

Hello, World!

Som titlen siger: Hvilken encoding understøtter danske tegn OG kan læses af C# og lignende sprog?
Lige nu bruger jeg
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
men jeg har også prøvet med en anden encoding, der skulle understøtte de danske tegn. Problemet var bare, at Visual C# meldte fejl ved læsningen.

Hvilken encoding bør jeg bruge?
Avatar billede softspot Forsker
25. marts 2008 - 23:44 #1
UTF-8 er vel den foretrukne, men ISO-8859-1 understøtter også danske tegn.

Når du siger fejl ved læsning, hvad mener du så? Er det en fejl, hvis tegnene ikke ser rigtige ud, eller er det rent faktisk en kørselsfejl du får? Du kan sikkert finde en løsning i Encoding-namespacet, hvor du har adgang til konverteringsfunktioner mellem de forskellige encodings. Ydermere er der typisk mulighed for at angive hvilken encoding en læsning fra en stream skal benytte, så der kan du nok også finde en løsning...
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2008 - 23:49 #2
Både UTF-8 og ISO-8859-1 bør virke fint med C# (XML standarden garanterer at UTF-8 virker).

Men - det er kritisk at filen rent faktisk er i den encoding som man angiver.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2008 - 09:50 #3
Mange tak :)
C# meldte, at der var en kontekstfejl i dokumentet. Kan det være fordi, jeg i selve C#-koden skal angive, hvilken encoding der er forventet?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2008 - 14:10 #4
Er filen faktisk i UTF-8 ?
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2008 - 14:21 #5
Jeg ved ikke lige, hvad du mener...
Men hvordan finder jeg ud af, om det er tilfældet?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2008 - 14:32 #6
Hvis du gemmer et dansk bogstav i ISO-8859-1 saa skrives der 1 byte til disk, hvis du
gemmer i UTF-8 saa skriver du 2 bytes til disk.

Det der faktisk er gemt skal matche "varedeklarationen" i toppen.

Alle editorer fra Notepad og opefter har mulighed for at angive tegnsaet i
Save As eller andet sted.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2008 - 14:36 #7
Ok. Jeg mente bare, at Notepad++ selv fandt ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2008 - 14:38 #8
Notepad++ har ingen indstillinger til det. Hvis jeg åbner med Notepad, kan jeg gemme som UTF-8 (default), ANSI og to former for Unicode.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2008 - 15:05 #9
UTF-8 er UTF-8

ANSI er ISO-8859-1 (faktisk CP-1252 men det er ca. det samme).
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2008 - 18:30 #10
Nu virker det - og jeg ændrede ikke engang noget i tekstfilen.
Så er det nok bare fordi, jeg lavede en fejl i koden!
Anyway, læg da lige et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2008 - 00:47 #11
softspot/mig/begge ?

et svar fra mig såfremt
Avatar billede softspot Forsker
08. april 2008 - 22:45 #12
Det er vist dine, arne_v.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2008 - 09:28 #13
Arne: Jeg nægter at svare, når I selv gør det ^^
Men jeg tænkte begge og så dele det op... Meh.