Avatar billede trax Nybegynder
25. marts 2008 - 22:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved indsætningen i database

Jeg får denne fejl når jeg prøver at indsætte data i en database:
Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near

Koden er:

tilfoej.php
<form id="FormName" action="insert.php" method="post" name="tilfoej">
            <table width="300" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                <tr>
                    <td width="120">Navn:</td>
                    <td><input type="text" name="navn" size="30"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="120">Adresse:</td>
                    <td><input type="text" name="adresse" size="30"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="120">Postnummer:</td>
                    <td><input type="text" name="postnummer" size="4" maxlength="4"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="120">By</td>
                    <td><input type="text" name="by" size="30"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="120">E-mail</td>
                    <td><input type="text" name="email" size="30"></td>
                </tr>
            </table>
            <input type="submit" value="Tilf&oslash;j"><input type="reset" value="Slet alt">
        </form>

Insert.php
<?php
$con = mysql_connect("SERVER","USER","PASSWORD");
if (!$con)
  {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
  }
  mysql_select_db("DATABASENAVN", $con);

  $sql="INSERT INTO deltager (navn, adresse, postnummer, by, email)
VALUES
('$_POST[navn]','$_POST[adresse]','$_POST[postnummer]','$_POST[by]','$_POST[email]')";if (!mysql_query($sql,$con))
  {
  die('Error: ' . mysql_error());
  }
echo "Deltager tilføjet";mysql_close($con)
?>

Hvad går der lige galt?
Avatar billede trax Nybegynder
25. marts 2008 - 22:02 #1
Hov, her er lige hele fejlen:
Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'by, email) VALUES ('NAVN', 'ADRESSE', '0000', 'BY', 'ad' at line 1
Avatar billede kimg Nybegynder
25. marts 2008 - 22:04 #2
Jeg vil gætte på at det er by, mener det er et reserveret ord i MySql prøv at ændre det til city, i databasen

Kim
Avatar billede trax Nybegynder
25. marts 2008 - 22:09 #3
Doh ja..

Smid et svar og du får point!

Tak
Avatar billede dkfire Nybegynder
25. marts 2008 - 22:09 #4
by ER et reserveret ord i mysql. Du kan sætte ` rundt om by hvis du vil beholde by som feltnavn, dvs:
sql="INSERT INTO deltager (`navn`, `adresse`, `postnummer`, `by`, `email`)
VALUES ('$_POST[navn]', '$_POST[adresse]', '$_POST[postnummer]', '$_POST[by]', '$_POST[email]')";
Avatar billede kimg Nybegynder
25. marts 2008 - 22:14 #5
Du får et svar ;-)

Kim