Avatar billede chrolle Nybegynder
25. marts 2008 - 14:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

magnet sensor

hej jeg er ved at lave mit eksamens projekt på htx og ville høre om der er nogen der ved om der findes en sensor der kan registere når en magnet kommer forbi. det er en klods jeg vil lave med nogle huller i, ved hullet skal der så sidde en sensor der kan registere om der kommer en klods i. håber der er nogen der kender til sådan en sensor eller skulle have en anden løsning:D
Avatar billede kelderkold Nybegynder
25. marts 2008 - 14:39 #1
ja det findes da i stort stil.
f.eks faller bruger det i deres modelbiler der kan køre, der sidder en magnet i vejbanen evt. en elektromagnet som så giver magnetisk signal til bilen/bussen der sidder 2 stykker metal, den ene sidder fast den anden tiltrækkes og rører derved hinanden, sætter man strøm til disse vil man så have en magnet kontakt som kan vise at der kommer en klods i hullet ved at lyse en lampe op eller give et ringesignal, alternativt kan du koble det til pc'en og lave en tællefunktion ved hvert signal.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
25. marts 2008 - 14:42 #2
Avatar billede marvind Nybegynder
25. marts 2008 - 14:46 #3
måske kan du bruge et reed-relæ, du kan læse lidt om dem her: http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_relay

de sælger dem her: http://www.elav.dk/eshop/showproducts.asp?PGR_ID=5813&PAGE=1
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2008 - 15:49 #4
Der findes også magnetfølsomme modstande (Hall elementer).

Reed-relæer som glasrør med to overlappende metalflige indeni, har jeg en hel del af - de mindste er 3mmØ og 18mm lange.
Kan du bruge den slags, sender jeg gerne nogle stykker til dig :-) gratis :-)
Avatar billede superanden Nybegynder
25. marts 2008 - 16:37 #5
Du kan også bruge en spole med en jern kerne i og så måle når strømmen peaker. (Du ved fra ampere-maxwells lov om elektromagnetisme at der bliver induceret en strøm i en spole når en magnet køres hurtigt forbi.

Men den nemme måde er jo at købe en færdig løsning som den larsholmgaard henviser til.
Avatar billede chrolle Nybegynder
25. marts 2008 - 17:46 #6
hey tak for den hurtige respons har selv kigget lidt på reed relæet men det skal sættes til microcontroller og hvor tæt skal jeg have min magnet på? har fundet nogle af de små meget kraftige magneter på omkring 1 tesla...
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2008 - 18:02 #7
Ret tæt på - vil tro omkring 3-4 mm.
Avatar billede chrolle Nybegynder
25. marts 2008 - 18:32 #8
hmm kan nok ikke lave så den kommer tættere på 10mm...
Avatar billede marvind Nybegynder
25. marts 2008 - 23:00 #9
du behøver ikke en microcontroller for at bruge reed-relæ'er.
når der er en magnet i nærheden kan strømmen komme igennem, når der ikke er en magnet i nærheden kan der ikke komme strøm igennem.
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2008 - 23:15 #10
Et lidt større reed-relæ (4,5mmØ x 30mm) reagerede på 3 cm afstand af en ikke specielt kraftig magnet - så der er håb forude.
Avatar billede chrolle Nybegynder
26. marts 2008 - 08:52 #11
hey jeg skal bruge en microcontroller til resten af mit system så ville gerne det var nemt at sætte sammen;)
Avatar billede thov Forsker
26. marts 2008 - 12:57 #12
Det er da nemt :-)
+5V til den ene kontakt på reed-relæet - den anden kontakt forsynes med en pull-down modstand (f.eks. 100k) til stel, og videre til controlleren.
Når magneten nærmer sig, sluttes kontakten, og controllerens indgang springer fra 0 til +5V.

Det eneste springende punkt, vil være flexninger i reed-relæet, så flere pulser vil blive registreret - det burde kunne forhindres med en lille kondensator.
Avatar billede chrolle Nybegynder
26. marts 2008 - 13:41 #13
hey tak for det thov jeg er ved at have styr på det nu vil du smide et svar for du har hjulpet mest:)
Avatar billede thov Forsker
26. marts 2008 - 14:13 #14
Ok, kommer her :-)

Det modsatte er også nemt, altså at få relæet til at gå fra 5V til 0, når magneten kommer forbi.
Så forbindes relæets ene kontakt til stel. Den anden kontakt skal have en pull-up modstand (+5V) og videre til controlleren.
Når kontakten sluttes, vil controlleren blive hevet til 0, og når relæet slipper igen, vil pull-up modstanden sørge for, at controlleren ser +5V igen.

P.S. Du må gerne få reed-relæer af mig - de er kannibaliseret fra gamle 60'er computere.
Avatar billede chrolle Nybegynder
26. marts 2008 - 15:17 #15
vil lige se om vi ikke har nogle på skolen ellers skriver jeg lige igen og mange tak for hjælpen:)
Avatar billede chrolle Nybegynder
01. april 2008 - 08:39 #16
hey vi har ingen på skole desvære... hvis du stadig vil sende nogle kan du så ikk sende en mail på admin (den der du ved nok;)) c2h5oh.dk håber at høre fra dig:)