Avatar billede ssohl Nybegynder
25. marts 2008 - 12:47 Der er 17 kommentarer

Phpmailer: \r\n

Jeg har en kontaktform på min hjemmeside, som benytter phpmailer til at sende beskeden til min mail. Problemet er at \r og \n optræder i den sendte besked.

Skal jeg fjerne følgende string i phpmailer-opsætningen:

    /**
    *  SMTP reply line ending
    *  @var string
    */
    var $CRLF = "\r\n";

Eller har I en ide om, hvor den fejl ligger? Jeg bruger text/plain som contenttype.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. marts 2008 - 13:32 #1
JEg tror du skal vise lidt mere kode.
Avatar billede ssohl Nybegynder
25. marts 2008 - 16:01 #2
Okay her er min kontakt kode, som kører op mod phpmaileren:

<?php
    if(isset($_POST['txtMsg']))
    {
        escape($_POST);

        $sendOk = 'Besked sendt';
        $sendNotOk = 'Beskeden er <b>ikke</b> sendt';

        if ($txtName=='' || $txtName==' ')
            $err_name='Skal udfyldes';
        else
            $err_name='';

        if ($txtAddress=='' || $txtAddress==' ')
            $err_add='Skal udfyldes';
        else
            $err_add='';

        if ($txtEmail=='' || $txtEmail==' ')
            $err_mail='Skal udfyldes';
        else
            $err_mail='';

        if ($err_name!='' || $err_add!='' || $err_mail!='')
        {
            $smarty->assign('txtName', stripslashes(htmlentities($txtName, ENT_QUOTES)));
            $smarty->assign('txtAddress', stripslashes(htmlentities($txtAddress, ENT_QUOTES)));
            $smarty->assign('txtEmail', stripslashes(htmlentities($txtEmail, ENT_QUOTES)));
            $smarty->assign('txtPhone', stripslashes(htmlentities($txtPhone, ENT_QUOTES)));
            $smarty->assign('txtOption', stripslashes(htmlentities($txtOption, ENT_QUOTES)));
            $smarty->assign('txtMsg', stripslashes(htmlentities($txtMsg, ENT_QUOTES)));
            $smarty->assign('bMsgSent', '0');
            $smarty->assign('err_name', $err_name);
            $smarty->assign('err_add', $err_add);
            $smarty->assign('err_mail', $err_mail);
            $smarty->assign('sendMessage', $sendNotOk);
        }
        else
        {
                require("phpmailer/class.phpmailer.php");

                $szSubject = "Contact";
                $szMsg = $txtName . " (e-mail: " . $txtEmail . "; adresse: " .$txtAddress. "; telefon: " . $txtPhone . ") written on: " . date('d-m-Y, H:i');
                $szMsg .= "\n\nOption: " . $txtOption;
                $szMsg .= "\n\n" . $txtMsg;
                $szMsg .= "\n\n--\nIP: " . $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
                //mail(CONTACT_EMAIL, $szSubject, $szMsg, "From: <" . $txtEmail . ">");
                $smarty->assign('bMsgSent', '1');
                $smarty->assign('sendMessage', $sendOk);

                $mail = new PHPMailer();
                $mail->IsSMTP();
                $mail->Host = "smtp.unoeuro.com";

                $mail->SetLanguage("dk");
                $mail->From = $txtEmail ;
                $mail->FromName = $txtName;
                $mail->AddAddress(CONTACT_EMAIL, "Kontakt");
                $mail->Subject = $szSubject;
                $mail->Body = $szMsg;
                $mail->Send();

        }
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. marts 2008 - 16:42 #3
Se her:
$szMsg .= "\n\nOption: " . $txtOption;
                $szMsg .= "\n\n" . $txtMsg;
                $szMsg .= "\n\n--\nIP: " . $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
Du har jo en masse \n imellem.
Dem skal du jo evt. slette.
Avatar billede nielle Nybegynder
25. marts 2008 - 18:22 #4
Det skal vel egentlig snare erstattes med at du bruger variablen $CRLF i stedet.
Avatar billede ssohl Nybegynder
25. marts 2008 - 22:31 #5
Nielle, hvad skal erstattes af $CRLF?
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. marts 2008 - 07:03 #6
\n måske.
Avatar billede nielle Nybegynder
26. marts 2008 - 07:05 #7
Ideen med at have $CRLF vriablen er at den svare til et linjeskift. Derfor bliver den overflødig at have hvis du selv begynder at indsætte linjeskift.

Så i stedet for at du selv begynder at indsætte \n i diuin tekst så skull du hellere bruge $CRLF variablen til formålet:

$szMsg = $txtName . " (e-mail: " . $txtEmail . "; adresse: " .$txtAddress. "; telefon: " . $txtPhone . ") written on: " . date('d-m-Y, H:i');
$szMsg .= "\n\nOption: " . $txtOption;
$szMsg .= "\n\n" . $txtMsg;
$szMsg .= "\n\n--\nIP: " . $_SERVER['REMOTE_ADDR'];

rettes til:

$szMsg = $txtName . " (e-mail: " . $txtEmail . "; adresse: " .$txtAddress. "; telefon: " . $txtPhone . ") written on: " . date('d-m-Y, H:i') . $CRLF . $CRLF;
$szMsg .= "Option: " . $txtOption . $CRLF . $CRLF;
$szMsg .= $txtMsg . $CRLF . $CRLF;
$szMsg .= "--" . $CRLF . "IP: " . $_SERVER['REMOTE_ADDR'] . $CRLF . $CRLF;

Pointen med at indføre brugen af $CRLF er at man nogen gange set at email-programmet kræver at du bruger \r\n og andre gange at du bruger \n. Ved at have det samlet et sted i een variabel så kan du nemmere tilpasse din kode hvis du flytter imellem servere.
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. marts 2008 - 08:13 #8
Nielle, jeg tror ikke du kan gøre som du gør.

var $CRLF = "\r\n";
er fra SMTP klassen:
class SMTP
{
  /**
  *  SMTP server port
  *  @var int
  */
  var $SMTP_PORT = 25;

  /**
  *  SMTP reply line ending
  *  @var string
  */
  var $CRLF = "\r\n";
Avatar billede nielle Nybegynder
26. marts 2008 - 09:36 #9
Nå ja, men så skal det nok være sådan i stedet:

$mail->CRLF
Avatar billede ssohl Nybegynder
27. marts 2008 - 00:16 #10
Nu har jeg forsøgt at sætte $mail->CRLF ind til sidst i min kontaktformen, men det virker stadigt ikke. Hvor dælen skal det sættes ind?
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. marts 2008 - 06:34 #11
Kan du ikke smide hvordan dit output ser ud ?
Evt. en source fra en email der er modtaget fra dette script ?
Avatar billede ssohl Nybegynder
27. marts 2008 - 13:23 #12
Sådan ser sourcen ud, der modtages med Gmail:

Ekspertens eksperter (e-mail: test@eks.dk; adresse: Testgade 5, 4300 Gunnarslev; telefon: 23232323) written on: 27-03-2008, 13:21

Option: ring

Hej,\r\n\r\nDette er en test for Ekspertens eksperter. Ny linje tager vi nu!\r\n\r\nVenligst,\r\n\r\nSøren

--
IP: 85.82.234.194
Avatar billede ssohl Nybegynder
27. marts 2008 - 13:25 #13
Avatar billede ssohl Nybegynder
28. marts 2008 - 16:33 #14
bump - ingen med lidt hjælp på dette underlige line break problem?
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. marts 2008 - 21:30 #15
Du skulle gerne kunne nøjes med at bruge dette: class.phpmailer.php
Avatar billede olebole Juniormester
31. marts 2008 - 21:43 #16
<ole>

Det er et ganske velkendt problem, hvor visse mailservere fejlfortolker \r\n - og i stedet bruger \r\r. Løsningen, om end den ikke er så køn, er kun at bruge \n

/mvh
</bole>
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. marts 2008 - 21:54 #17
Det gør brugeren desværre allerede ole.