Avatar billede sirlig Nybegynder
25. marts 2008 - 10:49 Der er 2 kommentarer

Billedeskift ved hover (og samtidig link)

Sidder i et kæmpe problem som jeg IKKE kan løse derfor håber jeg der er en herinde der sidder med en nem og hurtig løsning!

Har et site opbygget i Dreamweaver, og med en menu der består af firkantede billeder (og samtidig links). Der skal ske det med dem, at når jeg kører musen over, skal billedet skifte, og hvis jeg klikker, skal det stadig være "skiftet". Det lyder logisk - MEN, det er forskellige knapper, og der skal ske noget forskelligt ved hver knap.

Hvordan gør jeg det?

Jeg har prøvet med disse ting:

a#knap1:hover { background-image:url(images/om-os_over.gif);
                background-position: ;
                width: 85px;
                height: 83px;
}
a.srollover { width: 85px;
            height: 83px;
            background: url("images/om-os_over.gif") 0 0 no-repeat;
            text-decoration: none;
            }
a:hover.srollover { background-position: -22px 0;
}

Først med id, så med en class.. og den VIL IKKE, den vil kun vise et lille udsnit af billedet, den vil ikke "rykke det op".

Håber en kan hjælpe.. MEGET hurtigt helst :-)
Avatar billede sirlig Nybegynder
25. marts 2008 - 11:23 #1
Nå, har selv løst det :-)
Avatar billede notes2c Nybegynder
25. marts 2008 - 11:44 #2
Ellers kunne du gøre følgende:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<style type="text/css">
.mylinkactive {
    display: block;
    width: 85px;
    height: 83px;
    background-image: url(myimg2.jpg);
}
.mylink {
    display: block;
    width: 85px;
    height: 83px;
    background-image: url(myimg1.jpg);
}

</style>
</head>

<body>
<a href="#" class="mylink" onmouseover="this.className='mylinkactive'"  onmouseout="this.className='mylink'">Test</a>
</body>
</html>