Avatar billede vint Nybegynder
24. marts 2008 - 21:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Cannot access field 'felt417' as type SQLTimeStamp.

Så har jeg igen problemer. Denne gang et mystisk problem.

Det er en compilerfejl i et projekt, jeg arbejder på.
Fejlen lyder: Cannot access field 'felt417' as type SQLTimeStamp.

Feltet Felt417 er lavet i et ClientDataSet og feltet er af typen Integer. Jeg har på intet tidspunkt valgt felt af typen SQLTimeStamp.

Fejlen kommer KUN, når jeg vælger at bruge følgende kode i mit datamoduls  onCreate event:

for I:= 0 to ComponentCount - 1 do
  begin
  if Components[I] is TClientDataset then
    TClientDataset(Components[i]).CreateDataSet;
    TClientDataset(Components[i]).Edit;
  end;

Fjerner jeg linien
  TClientDataset(Components[i]).Edit;

og i stedet vælger at skrive
  ClientDataSet1.Edit;
  ClientDataset2.Edit;
  ClientDatasetx.Edit;
så er der ingen compilerfejl.

Vælger jeg at fjerne "Felt417", så er det det efterfølgende felt i Clientdataset2, der fremkalder samme fejl osv.
Avatar billede kroning Nybegynder
24. marts 2008 - 22:06 #1
Du mangler en begin-end

for I:= 0 to ComponentCount - 1 do
  begin
    if Components[I] is TClientDataset then
    begin
      TClientDataset(Components[i]).CreateDataSet;
      TClientDataset(Components[i]).Edit;
    end;
Avatar billede vint Nybegynder
24. marts 2008 - 22:14 #2
Tak Harald. Du er en af mine Guder ;o)

Logisk nok og en tanketorsk af mig, men meget ugennemsigtigt med den fejl, der dukkede op. Det giver ingen mening. Men nu virker det, og det er hovedsagen.

(Husk et svar)
Avatar billede kroning Nybegynder
24. marts 2008 - 22:40 #3
Og et svar.
Jeg fik samme fejl føste gang jeg kørte koden, de efterfølgende gange fik jeg en anden fejl og så gik der kage i min form hver gang. Så det er nok lidt tilfældig hvad fejl man får. Jeg gætter på der bliver skrevet til noget hukommelse der ikke burde skrives til.
Avatar billede kroning Nybegynder
24. marts 2008 - 22:41 #4
Så et svar her :-)