Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 17:01 Der er 65 kommentarer og
1 løsning

Harddiskfejl på bærbar computer - løsning uden formatering?

Hejsa

Jeg har en HP Pavillon zt3000 som kommer med en blåskærm/harddisk fejl ved opstart.

Jeg har før løst problemet ved at formatere og geninstallere windows, men uheldigvis sker det samtidig med, at jeg ville formatere min stationære, og jeg har dermed lagt alle mine vigtige dokumenter m.m. over på min bærbare (som går ned 5 minutter efter jeg har formateret min stationære).

Formatering af min bærbare er derfor aller sidste udvej.

Hvordan kan jeg ellers få mine data ud af harddisken på den bærbare?

Jeg er blevet foreslået at købe en ny harddisk som jeg installerer windows på og booter fra, og tilslutter så min eksisterende via USB. På denne måde skulle jeg kunne hente mine data - lyder det sandsynligt?

Kan jeg evt. tilslutte den til min stationære via USB?

Jeg har prøvet at boote fra windows cd, men synes ikke jeg kan finde windows repair - er det en mulighed? Hvad har jeg overset?

Andre forslag er meget velkomne
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 17:13 #1
Start med at downloade og brænde www.helgec.dk/insert.iso (brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html) boot op på cdèn og meld så tilbage
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 18:50 #2
Vildt nok helge - du er allerede min helt!

Efter lidt probs med cdburnerxp, som fortalte mig at mine tommer cd'er var fulde, så lykkedes det med iso recorder at få brændt iso'en.

Den bootede fint og afventer nu mine kommandoer...
Avatar billede komputerdk Mester
24. marts 2008 - 18:51 #3
evt. hent ultimatebootcd.com eller ubcd4win.org

kan du komme ind i fejlsikret tilstand.. ??? prøv evt at systemgendanne et par gange tilbage..
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 18:58 #4
Nej, fejlsikret tilstand er no go!

Hvordan systemgendanner jeg? Min windows cd giver ikke den mulighed.

Jeg er igang med at læse brugerforvirring til helges linux stunt. Det lader til at den løsning virker, om end det tager lidt tid at sætte sig ind i.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:07 #5
Er du ved computeren nu??
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 19:19 #6
Yes
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 19:26 #7
Når jeg skriver ifcongif *enter* så kommer kun nederste del af figur 1 frem. Altså "lo" delen, og ikke "eth0" delen... ?
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:27 #8
Højreklik med musen på skrivebordet -> Terminal session -> Aterm-superuser - skriv

fdisk -l  -> enter

hvis du ikke har valgt DK tastatur er + bindestreg - Hvad var outputtet ??
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:29 #9
S`rry mine evner rækker ikke til at forstå hvorfor du skriver "ifcongif" - prøv at holde dig til det jeg skriver
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 19:29 #10
Den analyserer vist min hd. Hvad skal jeg kigge efter?
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 19:30 #11
Jeg var bare igang med den guide til at hive filer ud via en SSD/SSH forbindelse, som der står på den hjælpeside du har linket til.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:34 #12
Jeg håber ikke du fandt den kommando i min guide - "Hvad skal jeg kigge efter?" filsystemet på de forskellige partitioner
f.ek /dev/hda1 osv.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:37 #13
Vedr. 24/03-2008 19:26:01 - havde du netkablet tilsluttet??
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 19:37 #14
dev/hda1 boot HPFS/NTFS
dev/hda2 w95 ext'd (LBA)
dev/had5 HPFS/NTFS

Og jo jo, det var under afsnittet: Sådan overføres filer til en anden computer via netværk med SSH

Men jeg har slået bremsen i nu :)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:41 #15
Skriv
ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/hda1  -> enter
cd /mnt/hda1  -> enter
ls  -> enter

Nu bør du kunne se de data du havde liggende på din system partition - ved UK tastatur er / bindestreg
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:42 #16
Og så står der ikke "ifcongif"  men "ifconfig" i min guide
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 19:49 #17
ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/hda1  -> enter

Den skriver:
Failed to mount '/dev/hda1': Operation not supported
Mount is denied because the NTFS journal file is unclean.

OG så kommer den med løsningsforslag A-F

Vedr. 19:26, ja, netværkskablet var tilsluttet - og jeg har lige kontrolleret at det sidder korrekt i den anden ende også.
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 19:50 #18
ifcongif var en stavefejl - jeg skrev det korrekt på den bærbare.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:51 #19
Skriv
ntfsfix /dev/hda1  -> enter
klik pil opad så du får kommandoen igen  -> enter
skriv ntfs-3g /dev/hda1 /mnt/hda1 -o force -> enter
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 19:58 #20
Der står den er ved at "empty the journal ($LogFile)" men der kommer den samme tikkende lyd fra formodentlig harddisken igen og igen, som om den ikke kan komme videre.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 19:59 #21
Lad os nu lige vente 2 minutter
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:01 #22
Respons??
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 20:02 #23
Failed to empty $FILE_LogFile/$DATA: Input/output error
FAILED
Failed to reset $LogFile: Input/output error
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:05 #24
Sound`s bad
Skriv
ntfs-3g /dev/hda5 /mnt/hda5  -> enter
cd /mnt/hda5  -> enter
ls  -> enter

Nu bør du kunne se de data du havde liggende på din externe partition - ved UK tastatur er / bindestreg
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 20:11 #25
Samme fejl som før:

Failed to mount '/dev/hda5': Operation not supported
Mount is denied because the NTFS journal file is unclean.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:16 #26
Nu vil jeg ikke tøve med skrive "It sound`s very bad"

Prøv
Skriv
ntfsfix /dev/hda5  -> enter
klik pil opad så du får kommandoen igen  -> enter
skriv ntfs-3g /dev/hda5 /mnt/hda5 -o force -> enter
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 20:21 #27
dev/hda5 was processed successfully

ved 3. kommando:

Warning: Dirty volume mount was force by the 'force' mount option
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:23 #28
cd /mnt/hda5  -> enter
ls  -> enter

Nu bør du kunne se de data du havde liggende på din externe partition - ved UK tastatur er / bindestreg
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 20:25 #29
Yes, den viser filerne. Desværre var det ikke på den jeg lagde mine dokumenter.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:26 #30
En ting af gangen Der kommer et lille resume

FORSÆTTES
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:31 #31
Du har en gevaldig smadret systempartition, vi kan naturligvis gendanne filerne med TESTDISK men det er en rodet affære. Hvis din XP installation ikke er totalt smadret gar vi en LILLE chance for at køre en "fidus chkdsk" og derved muligvis blive i stand til at mounte den under INSERT
Download og brænd www.helgec.dk/unik.iso (brændes som bootimage) meld tilbage når du har bootet på unik
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:34 #32
boot op på "unik" -> skift til cd-drev -> ntfs4dos http://www.helgec.dk/ntfsdos.html -> herefter -> chkdsk
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 20:47 #33
Foreløbig er jeg er ifærd med dos-kommandoerne til ntfs4dos
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:48 #34
OK! jeg venter med spænding
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 20:51 #35
xdel.exe er kopieret til begge drev, e: og f:
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:52 #36
??
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:54 #37
Prøv nu at køre den "chkdsk"  og glem alt om det copy
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 20:54 #38
Jeg er nået til vejs ende med ntfsdos vejledningen og er klar til chkdsk.
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 20:55 #39
Hvor finder jeg chkdsk? :)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 20:58 #40
kære ven du skriver

chkdsk c:  -> enter  eller måske bare - chkdsk  -> enter
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 21:01 #41
Done.

Volume MS-RAMDRIVE created og så skriver den noget med en masse bytes.

Til sidst foreslåes at jeg kører SCANDISK istedet for chkdsk...
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 21:05 #42
Det lyder bare skingrende sindsygt, man kan ikke køre skandisk på NTFS er du nu helt sikke på at du har startet fra "ntfs4dos"
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 21:07 #43
Yeah, jeg kom igennem alle de steps som blir nævnt her http://www.helgec.dk/ntfsdos.html og jeg rørte intet efter at jeg havde nået til vejs ende med vejledningen.

Og ntfs 4 dos logoet så jeg også.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 21:08 #44
c: -> enter
dir -> enter

kan du se din system partition ??
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 21:09 #45
Nej, det er nu MS-RAMDRIVE den viser.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 21:12 #46
Så tror jeg ikke du hart kørt ntfsdos - prøv nu at køre kommandoen igen og når du er ved figur 5 burde du kunne se indholdet i dit c-drev
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 21:15 #47
Hvis jeg skriver ntfs4dos.exe skriver den, ntfs4dos already running.

Jeg kan godt se min systempartition hvis jeg skriver
e: -> enter
dir -> enter
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 21:16 #48
Glemte nok lige at indskyde hvilket drev mit systemdrev var, beklager :)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 21:17 #49
Vil det sige at den forsat kører chkdsk ??
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2008 - 21:19 #50
Vi er nødt til at forsætte i morgen jeg kan ikke længere
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 21:19 #51
Jeg kan ikke køre chkdsk på e:

Den siger, invalid drive specification
Og foreslår igen scandisk
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 21:22 #52
Okay... Tusind tak for din tid indtil videre!
Avatar billede justrace Novice
24. marts 2008 - 21:49 #53
>hej helgec. Du skulle nok hen på DR1 og se Oh happy day. :) eller ...

Jeg sagde til mig selv jeg skulle lade være, men hørte ikke helt efter. )
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
24. marts 2008 - 22:05 #54
>>ujagar: hvis du bruger helgec's boot disk, insert. er der en kommando hvor du burde kunne mounte din beskadiget partition.
Højreklik med musen på skrivebordet -> Terminal session -> Aterm-superuser - skriv

mount -t ntfs-3g -f /dev/hda1 /mnt/hda1

:)
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 22:08 #55
Oke, prøver jeg lige
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 22:11 #56
Nej, det virker desværre ikke. NTFS journal unclean.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
24. marts 2008 - 22:51 #57
sorry det var mig der skrev forkert det skulle være:

mount -t ntfs-3g /dev/hda2 /mnt/hda1/ -o force

jeg undskylder for fejlen
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 22:58 #58
Prøver igen - jeg nåede vist ikke at sætte cd'en i. Nu er den igang med chkdsk via normal windows opstart.
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 23:07 #59
Nå, den er stadig helt ged. Blå skærm/reg.databasefejl

Men den kodelinie virker heller ikke. Samme fejl som før. Jeg går ud fra, at hda2 er en tastefejl?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
24. marts 2008 - 23:10 #60
ja det var det. gee, tror jeg er ved at blive for træt xD
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2008 - 06:19 #61
Prøv at se bort fra de kommandoer "psycosoft-funware" foreslår, hvis jeg skal hjælpe er det de kommandoer jeg skriver du skal bruge.
Prøv også at læse guiden så jeg ikke skal sidde og forklare dig hver enkelt lille detalje, 2 timers arbejde for det hidtidige resultat er lige i overkanten.
Grunden til at du ikke kan mounte din systempartition er den at partitionen er for smadret, derfor reagerer din XP-skive som den gør, en mulighed er at bruge "unik" som er en cd jeg har sammensat af en mængde programmer herunder et lille program der kalder XP`s "chkdsk.exe" og gennemfører en chkdsk, det er naturligvis en forudsætning at "chkdsk.exe" ikke er smadret
Boot op på unik -> skift fra a-drev til cd-drevet -> skriv, ntfs4dos -> enter -> skriv, chkdsk - hvis det forsat ikke virker må du overveje at ringe til mig
Avatar billede komputerdk Mester
25. marts 2008 - 10:44 #62
prøv at lave en ubcd4win.org CD (det er en Windows der kører fra CDen og har en del værktøjer installeret) der er en del recovery software på den.. du kan med fordel sætte en USB disk til og gemme filerne over der..
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2008 - 19:37 #63
Er denne tråd bare opgivet, eller??
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2008 - 19:56 #64
Hvad med lidt respons??
Avatar billede ujagar Nybegynder
04. april 2008 - 17:05 #65
Blæseren på mit grafikkort er røget på min stationære pc, så jeg kan ikke gå på nettet hjemmefra. Leverandøren har tilmed udskudt leveringen af nyt grafikkort, så der går yderligere nogle dage før jeg er på igen.

Og til til dit spørgsmål d. 26/3 - nej bestemt ikke, blot udsat indtil min stationære er i luften igen.
Avatar billede ujagar Nybegynder
16. juni 2011 - 14:09 #66
.