Avatar billede kasp Nybegynder
24. marts 2008 - 11:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opslag afhængig af feltværdi

Hej.
Jeg har et lille problem. Jeg har en tabel der hedder produkter. Hvor jeg har nogle produkter i til forskellig aldersklasser. Herudover har jeg en tabel der hedder kasseindhold. Denne tabel skal trække på tabellen produkter. Mit problem består i at jeg i tabellen kasseindhold gerne vil kunne vælge f.eks. kasse 1 og jeg for herefter vil kunne vælge hvilke produkter skal i kasse 1. Pointen er bare at jeg kasse 1 = en bestemt aldersgruppe og jeg derfor gerne vil nøjes med at have vist de produkter i denne aldersgruppe.
Avatar billede terry Ekspert
24. marts 2008 - 11:34 #1
Not quite sure I understand the question but if th etwo tables are related then make a query where you have both tables. Then join the two related fields.
Select the fields you want to see and then in the criteria for kasseindhold.Kasse enter 1
Avatar billede terry Ekspert
24. marts 2008 - 11:35 #2
and if you cant get it to work your welcome to send me your dB.

ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2008 - 07:09 #3
I din tabel som du kalder kasseindhold, skal du have et felt, som hedder aldersgruppe. Nu kan du oprette en forespørgsel hvor du vælger tabel produkter og tabel kasseindhold. Her laver du en relation mellem aldersgruppe i begge tabeller. Nu vil du kunne vælge feltet kasser og feltet produkter, så vil der komme en liste med alle kasser og de tilhørende produkter med aldersgruppe som kriterie!~)
Avatar billede kasp Nybegynder
25. marts 2008 - 08:14 #4
Hej tak for jeres svar.
Kan man lave noget smart således at der ikke står det samme i bindeledet mellem de to tabeller. Et eksempel:
I tabellen kasseindhold er bindeledet kolonnen "kassetype", hvor der f.eks. står "kasse 0-6 mdr." Denne kolonne skal linke til tabellen produkter, hvor produkter fra der i kolonnen "aldersgruppe" har stående "0-6 mdr.".
Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede terry Ekspert
25. marts 2008 - 12:24 #5
"Kan man lave noget smart ..."!
I would suggest normalizing your database/tables. If you dont you will be making problems for yourself.

If produkter and kasseindhold are related by an age-group (aldersgruppe) then I would suggest that you have a table (tblAldersGruppe).

ID (Autonumber) primary key
AldersGruppe Text

EXAMPLE:
ID    AldersGruppe
1  0-6 mdr.
2  6-18 mdr.

Then in both tables (produkter and kasseindhold) you have a relationship to this table (tblAldersGruppe) through the primary key (ID)
This will then make it possible to find products which are for a specific age-group.
Avatar billede kasp Nybegynder
25. marts 2008 - 14:25 #6
Nå ja selvfølgelig .. tak for hjælpen. Du skal lige have nogle point :-) Terry
Avatar billede terry Ekspert
25. marts 2008 - 15:03 #7
you need to accept my answer then :o)
Avatar billede kasp Nybegynder
25. marts 2008 - 15:14 #8
ok :-). Jeg har lige et lille sp. mere hvis du kan hjælpe mig med det. Det er ikke alle produkter fra f.eks. 0-6 mdr. der skal i samme kasse. Kan man på nogen måde lave et afkrydsningssystem til at vælge hvilke produkter der skal i en pågældende kasse.
Avatar billede terry Ekspert
25. marts 2008 - 18:30 #9
Not knowing your full requirement I'm only guessing.

So what you are saying is a Kasse can have more than one age-group? If so the following will allow you to have any product in any Kasse. And the product is for a specific age group.

Table produkter
ProduktID (Autunumber) Primary Key
AgeID      Long Int  Foreign key related to ID (primary key) in tblAldersGruppe
ProduktTekst Text
.

Table Kasse
KasseID (Autonumber)
KasseTekst
.

Table ProduktKasse
ProduktID Long Int  Foreign key related to ProduktID (primary key) in produkter
KasseID  Long Int  Foreign key related to KasseID (primary key) in Kasse

Table tblAldersGruppe

ID (Autonumber) primary key
AldersGruppe Text
Avatar billede kasp Nybegynder
27. marts 2008 - 07:53 #10
Hej Terry.
Det var ikke helt det jeg mente.
Hvad jeg mente var at en kasse indeholder kun en aldersgr., men der er mange produkter i en aldersgruppe der ikke alle sammen skal i den samme kasse. Er der nogen smart måde jeg kan udvælge de produkter der skal i den pågældende kasse.

Men du har jo engtlig svaret på mit spørgsmål så hvis du smider et svar kan jeg give dig dine point :-).
Avatar billede kasp Nybegynder
27. marts 2008 - 07:54 #11
sorry har fandt lige ud af hvordan pointsystemt fungerede :-). Nu har du fået dine point Terry. Mange tak for hjælpen.
Avatar billede terry Ekspert
27. marts 2008 - 12:12 #12
selv tak