Avatar billede studsgaard Nybegynder
24. marts 2008 - 11:08 Der er 1 kommentar og
1 løsning

DV to HD format?

Jeg overvejer at konvertere alle mine miniDV bånd fra et ældre videocam.

Problemet er at de i "raw" format fylder ekstermt meget på disken. Normalt laver jeg dem i Mpeg2 (dvd).

Spørgsmålet går på om der finders andre og bedre formater at gemme i, jo tætere på orginal opløsningen jo bedre. (Backup har jeg styr på!)

Mvh
Bjørn Larsen
30. marts 2008 - 17:35 #1
Dv formatet ligger på 25 mbit/sek. Og i mange programme (fx. MovieMaker), kan man hente dem ind i "DV-avi" hvilket er 25 mbit/sek, altså det samme som på båndet. Hvis du vil køre dem ind i en højere kvalitet, skal du have fat i et pro redigeringssystem såsom "Final cut pro" eller "Avid liquid" osv. Men der er ikke vildt meget kvalitet at hente ved dette, og under alle omstændigheder vil kodningen blive omkonverteret.
Jeg kan godt selv finde på at bruge "moviemaker" til at køre noget ind med, da den gør det ganske udmærket.
Personligt gemmer jeg bare båndende i stedet, for det kan jo ikke blive mere orginalt end det, og så dyre er de jo heller ikke.
Men et trick, jeg er blevet bekendt med, der kan bevare megen kvalitet, er at køre videoen over via en prof. båndmaskine med analog-component over i en pro redigeringscomputer (altså med component indgang). -Ja, det er analog, og jeg kan ikke rigtig forklare det, men jeg tror bare at firewire-elektronikken tager lidt af kvaliteten også. Det ser ihvertfald bedere ud. Nu vil jeg ikke gå ud fra at du har adgang til noget lignende, men bare fordi noget er digitalt, er det ikke perfekt.

ps: 1 times DV-avi fylder ca. 13 GB.
Avatar billede goce Nybegynder
27. maj 2008 - 16:38 #2
Jeg vil lige kommentere at jeg bruge Final Cut pro, og gemmer mine High Def videoer i mov format, let komprimeret så de fylder ca 1,5-2,5 GB, der kan du stort set ik se komprimeringen.