Avatar billede deamondk Nybegynder
24. marts 2008 - 11:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Højde 100% bliver over 100% i IE

Hej igen,

Jeg har for nylig oprettet en tråd omkring et højdeproblem med XHTML, som viste sig alligevel at blive parset som HTML 4.1 som jeg derfor har skiftet til.

Desværre bliver min menu nu for høj i Internet Explorer, både Opera og Firefox viser siden som den skal med menuen havende en højde identisk med resten af siden.

Siden kan ses på http://www.deamon.dk/

Håber en af jer eksperter kender løsningen! :-)

God påske.
Avatar billede deamondk Nybegynder
24. marts 2008 - 17:51 #1
Stødte lige på denne side: http://www.htmlcodetutorial.com/help/sutra1848.html
Desværre benytter han sig blot af quirks mode ved at fjerne doctype. Jeg har prøvet det samme hvilket løser problemet, men jeg vil gerne have at doctype bliver stående så den bliver deklareret ordentligt.

Håber virkelig der er en der har løsningen!
Avatar billede notes2c Nybegynder
25. marts 2008 - 19:53 #2
Det IE som har problemt her den kan ikke regne højden ud når man blander faktisk højde med procent. IE's fortolkning af 100% af resthøjden bliver til 100% højde plus den faktiske højde. Så jeg tror det vil være nemmere for dig at styre højden med javascript.

Eksemple. Fungere fint i FF men ikke i IE, og skulle gerne afspejle det som du forsøger at lave.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
html, body {
height: 98%;
}
body {
margin: 0;
padding: 0;
background: lightblue;
}
.main {
width: 800px;
height: 100%;
margin: 0 auto;
border: 1px solid black;
background: red;
border-collapse: collapse;
}
.top {
background: lightgreen;
height: 140px;
}
.content {
height: 100%;
}
-->
</style>
</head>

<body>

<table class="main">
<tr><td class="top">top</td></tr>
<tr><td class="content">content</td></tr>
</table>

</body>
</html>
Avatar billede deamondk Nybegynder
26. marts 2008 - 17:00 #3
Er der så nogen der har et javascript som der kan få det til at virke?
Avatar billede roenving Novice
26. marts 2008 - 17:46 #4
Måske et script som dette, der synkroniserer efter det længste elements højde:

<script type="text/javascript">
var elms = ['left','middle','right'];

function synchronizeDivs(){
  var maxH = 0;
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    maxH = Math.max(maxH,document.getElementById(elms[i]).offsetHeight);
  }
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    document.getElementById(elms[i]).style.height=maxH + 'px';
  }
window.onload = function(){synchronizeDivs();};
</script>
Avatar billede notes2c Nybegynder
26. marts 2008 - 18:06 #5
Præcis, et godt og sikker valg...

roenving >> Du burde lægge anvendelsen af din javascript funktion op på din hjemmeside indholende et lille eksemple. Den er efterhånden ved at være fast inventar og hyppigt anvendt på eksperten.
Avatar billede roenving Novice
26. marts 2008 - 18:12 #6
Tjah, men jeg har et strukturelt problem, hvordan laver jeg en god og sikker menu-funktion, der kan dække de 30-200 nyttige scripts, jeg selv har liggende (rent bortset fra, at adskillige af dem faktisk trænger til en make-over !-)
Avatar billede notes2c Nybegynder
26. marts 2008 - 21:23 #7
Ja, godt spm. Måske finder du på noget med tiden.
Avatar billede deamondk Nybegynder
28. marts 2008 - 15:43 #8
Virker den ikke kun ved brug af <div> og ikke table?
Den ser ihvertfald ikke ud til at virke på min side blot ved at sætte den ind?
Avatar billede notes2c Nybegynder
28. marts 2008 - 17:31 #9
Jeg tror ikke lige jeg forstår det du skriver
Avatar billede deamondk Nybegynder
29. marts 2008 - 12:01 #10
roenving: Virker dit script i alle browsere?

Svar venligst tilbage som SVAR og ikke som kommentar så du kan få dine point :-)
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2008 - 12:28 #11
De browsere, jeg har brugt det i, virker helt det helt uproblematisk i ...

-- els velbekomme '-)
Avatar billede deamondk Nybegynder
29. marts 2008 - 15:07 #12
Super!

Hvad er det for browsere?
MSIE 6/FF2/Opera9 ser det ud til at virke fint i!

Og tak for hjælpen!
Avatar billede roenving Novice
31. marts 2008 - 15:50 #13
Såvidt jeg husker, har den været prøvet i IE 5.5+ (måske også 5 !-), Netscape6 og FireFox 0.8+, Opera 6+ og Safari (1.2 ?-)

-- og jeg vil takke for point ;~}