Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 01:32 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Problem med Java Appletter i IE.

Alle sider der kræver Java appletter kan ikke vises, d.v.s de ActiveX tilføjelsesprogrammer der skal installeres ikke kan installeres, og det ender med en besked a la "Deres browser understøtter desværre ikke JAVA appletter."

Jeg kan SIMPELTHEN ikke få det l*** til at virke i Vista.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 01:35 #1
Hvilken Java version har du installeret ?
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 01:41 #2
Den nyeste...
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 01:46 #3
Standard edition 6.0.

Efter tre ugers bøvl har jeg lige konstateret at det virker hvis jeg højreklikker på IE ikonet og kører som administrator. Men det kan jeg jo ikke gøre hver gang!
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 01:53 #4
OK.

Det fortæller os jo at det er et security relateret problem.

Java mangler en eller anden adgang.
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 01:57 #5
Går jeg ind og checker installationen af Java fra java.com, får jeg at vide at alt er ok når jeg kører som admin. Ellers får jeg følgende besked:
http://www.racingcar.dk/eksperten/java/Snap1.jpg
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 02:00 #6
Og prøver jeg direkte fra en side der kræver Java, får det lignende disse beskeder jeg får:

Først http://www.racingcar.dk/eksperten/java/Snap2.jpg
http://www.racingcar.dk/eksperten/java/Snap3.jpg

Som administrator er der ingen problemer - ingen installationspopups - Java virker bare med det samme..
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 02:03 #7
Her er et snap fra IE tilføjelsesprogrammer når jeg IKKE kører som admin. Der ser det jo ud som om der ingen problemer er..

http://www.racingcar.dk/eksperten/java/Snap4.jpg
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 02:03 #8
Er du sikker på at det er 6 update 5 du har installeret ?

Installerede du de som administrator ?

Det skal kunne køre som almindelig user men kan godt kræve at blive installeret
af administrator.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 02:04 #9
OK - jeg kan se at du kører 6 update 5.
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 02:10 #10
Jeg installerede i sin tid ved at downloade filen manuelt - ikke igennnem browseren.
Det skyldtes at jeg gik ind på sun.com, og ikke lige kunne finde linket til installationen gennem browseren.
Det sjove er at jeg aldrig har fået den sædvanlige gule værktøjslinie på java.com som der anvises til her: http://www.racingcar.dk/eksperten/java/Snap1.jpg.
Jeg har IKKE nogen webadresser spærret i IE! Alle sider jeg har problemet med er til gengæld tilføjet til listen af sikre sider. Men lige fedt hjælper det.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 02:22 #11
Jeg er ikke selv skiftet til Vista endnu, så jeg har ikke first hand experience.

Mit bedste bud ville være at afinstallere og så logge ind som administrator og installere.
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 02:24 #12
Er (lige) prøvet igen. Jeg kørere altid som administrator - eller kan man ikke ret meget i Vista - nåh ja, det kan man ikke alligevel...
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 02:34 #13
Appletten på trafikken.dk loader godt nok i FF og Opera, men det virker kun i FF. Det har det ikke gjort før.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. marts 2008 - 02:53 #14
Prøv følgende i IE:

Funktioner -> Internetindstillinger -> Avanceret -> Scrol ned til "Java (sun)" -> Flueben i "Use JRE 1.6......."
Avatar billede vejmand Juniormester
22. marts 2008 - 03:06 #15
Jeg er lige blevet opmærksom på det funker for dig, hvis du kører IE som administrator.
Så burde følgende funke:
Hvis du højreklikker på IE-ikonet og trykker "Egenskaber", derefter faneblladet "Genvej", og trykker på knapppen "Avanceret", er der en checkbox, hvor du kan hakke af, hvis du altid vil starte IE (via den genvej) som admin.
Avatar billede keld40 Nybegynder
22. marts 2008 - 04:13 #16
hvad har du af antivirus installeret? min var født med norton og dette måtte jeg kassere til fordel for avast (gratis) pga problemer med java samt adobe shockwaveplayer.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 08:33 #17
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 10:30 #18
vejmand 02:53:48: Det glemte jeg at skrive i aftes at er checket op.
vejmand 03:06:02: Dermed er det kun den pågældende genvej der køres som admin. Med 5 PC'er i hjemmet, 4 brugerprofiler på hver, 3 IE genveje i Vista (startmenu, hurtigstart samt Alle Programmer), bliver det til en del genveje der skal ændres. Godt nok er det endnu kun en der kører Vista endnu, men det kan kun blive til en midlertidig løsning.

keld40: Jeg har ikke alle de problemer som andre tilsyneladende har med NIS. Godt nok var de lidt ældre versioner meget tunge for computeren, men 2007 og især 2008 versionen kan man næsten ikke mærke er installeret.

treatmenice: Igen, det er lappeløsninger som ikke kan være meningen, når det nu engang er sådan man skal kunne bruge Java i Vista.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 11:21 #19
nu kan jeg ikke rigtig følge dig. du har et problem men du vil ikke midlertidig slå UAC fra for det er nok den der laver ravagen. hvis du prøver det udelader du den mulighed.

fejl kan være utrolig svære at finde. men ok det er dit valg.
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 11:35 #20
Nej, der tager du fejl! Det kan ikke være meningen jeg skal tilsidesætte sikkerheden for at logge på netbank. Det er den omvendte verden.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. marts 2008 - 12:49 #21
Jeg forstår heller ikke rigtig hvad det er du søger, når du ikke vil bruge de anviste løsningsforslag.
Der er masser af tilfælde, hvor det er nødvendig at ændre på standard sikkerhedsindstillingerne, hvis man vil bruge sin PC til andet end at spille kabale. :-)
Men som treatmenice skriver, det er jo dit valg.
Held og lykke med projektet.
Avatar billede akyhne Nybegynder
22. marts 2008 - 19:07 #22
Nu må I altså holde! At kunne bruge Java har været almindelig igennem nogle år. Så almindeligt at selv netbankerne bruger det. Det kan simpelthen ikke passe at jeg skal nedjustere sikkerheden for at kunne bruge netbank.

Jeg søger ikke hjælp til at omgå sikkerheden. Blot til at få det alment brugte Java til at virke.

Jeg ved ikke lige hvad det første link treatmenice anviser gør, det kan I måske forklare. Men det andet link aktiverer en superadministrator konto som jeg ikke kan bruge til noget. Hvad med de andre tre brugere på computeren? Skal de komme og spørge mig hver gang de skal bruge netbank, eller spille javaspil på nettet eller lignende?
Lad være med at kalde det for brugbare løsninger.
Jeg har ikke brug for tweaks, men blot en forklaring og løsning på hvorfor Java ikke virker.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. marts 2008 - 07:07 #23
"Jeg ved ikke lige hvad det første link treatmenice anviser gør, det kan I måske forklare."

Hmm, vil gerne forsøge, men er ikke sikke på du er tilfreds:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/1cc0e3a8-2cc0-43dc-b063-fa26fe5962c01030.mspx
Avatar billede vejmand Juniormester
23. marts 2008 - 07:10 #24
jftr >> Det var mit sidste indlæg i denne tråd, så det er ikke nødvendig at skamme mere ud.  :-)
Avatar billede akyhne Nybegynder
23. marts 2008 - 11:10 #25
Lukker!