Avatar billede fancy Mester
21. marts 2008 - 15:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

kan ikke læse fra db

hvorfor kan jeg godt skrive til min db men ikke læse fra den
jeg bruger nedestående connekt
<?php

function aabn_forbindelse_og_vaelgdb() {
  $server = "localhost";
  $bruger = "root";
  $kodeord = "";
  $database = "lb";

  $link = mysql_connect("$server","$bruger","$kodeord");if( !$link) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke oprette en forbindelse til MySQL.");
  }

  if(!mysql_select_db("$database")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke vælge databasen: $database");
  }

function sql_spoerg_og_faa_svar($query) {
  $resultat = mysql_query($query);

  if(!$resultat) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke udføre: <em>$query</em>");
  }

  while($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
    $resultat_array[] = $raekke;
  }

  return $resultat_array;
}

function sql_spoerg($query) {
  $resultat = mysql_query($query);

  if(!$resultat) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke udføre: <em>$query</em>");
  }

function luk_forbindelse() {
  if(!mysql_close()) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke lukke forbindelsen til MySQL!");
  }

function udskriv_fejl($fejl) {
  echo "<p>$fejl";

  if ($mysql_fejl = mysql_error()) {
    echo "<br>Fejlen er: <em>$mysql_fejl</em>";
  }

  exit;
}
?>

det virker fint når jeg skiver til db men når jeg vil læse hvad der står for jeg denne.:    Access denied for user ''@'localhost' to database 'lb'
Avatar billede dkfire Nybegynder
21. marts 2008 - 17:43 #1
Hvordan gør du det ??
Der er intet af det du viser, som indikere hvad du gør.
Avatar billede fancy Mester
21. marts 2008 - 18:50 #2
ok det var nok lidt kort fattet

men dette bruger jeg til at skrive til db
<?php

require("mysql-funktioner.php");

?>

<form action="gem.php" method="post">
<table border="0" cellpadding="5" cellspacing="0">
<tr>
  <td align="right"><strong>Varenavn:</strong></td><td><input type="text" name="navn" size="30" maxsize="100"></td></tr>
<tr>
  <td align="right"><strong>Antal:</strong></td><td><input type="text" name="antal" size="30" maxsize="100"></td></tr>
    <td align="right"><strong>Enhed:</strong></td><td><input type="text" name="enhed" size="30" maxsize="100"></td></tr>
      <td align="right"><strong>Faktor:</strong></td><td><input type="text" name="faktor" size="30" maxsize="100"></td></tr>
        <td align="right"><strong>Salgspris:</strong></td><td><input type="text" name="salgspris" size="30" maxsize="100"></td></tr>
          <td align="right"><strong>Antal på lager:</strong></td><td><input type="text" name="antal_lager" size="30" maxsize="100"></td></tr>
            <td align="right"><strong>Kategori:</strong></td><td><input type="text" name="kategori" size="30" maxsize="100"></td></tr>
<tr><td align="right" valign="top">&nbsp;</td>
  <td>&nbsp;</td>
</tr>
<tr><td></td><td><input type="submit" value="Skriv!"></td></tr>
</table>
</form>

<?php

?>

og dette bruger jeg til at læse derfra

<?php

require("mysql-funktioner.php");

?><title>se</title>
<?php

mysql_select_db("lb") or die(mysql_error());

// Get all the data from the "example" table
$result = mysql_query("SELECT * FROM navn")
or die(mysql_error());

echo "<table border='1'>";
echo "<tr> <th>Name</th> <th>Age</th> </tr>";
// keeps getting the next row until there are no more to get
while($row = mysql_fetch_array( $result )) {
    // Print out the contents of each row into a table
    echo "<tr><td>";
    echo $row['name'];
    echo "</td><td>";
    echo $row['age'];
    echo "</td></tr>";
}

echo "</table>";
?>
Avatar billede dkfire Nybegynder
21. marts 2008 - 19:57 #3
Jamen når du prøver at læse fra din database, så logger du jo slet ikke ind på mysql først. Du mangler at skabe en forbindelse til mysql, får du kan vælge en database.
Du skaber en forbindelse med mysql_connect().
Avatar billede dkfire Nybegynder
21. marts 2008 - 19:59 #4
Og så er der intet af det du viser til sidst som lægger noget i databasen, det eneste du viser er en html form og den kan ikke lægge noget i en database, det kan kun php kode.
Avatar billede fancy Mester
22. marts 2008 - 00:23 #5
Ja det er nu da helt rigtigt det havde jeg overset i min iver

tak hjælpen

smid et svar
Avatar billede dkfire Nybegynder
22. marts 2008 - 11:32 #6
og et svar ;-)