Avatar billede grontoft Nybegynder
21. marts 2008 - 01:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Et kringlet spørgsmål angående en funktion

Jeg har lidt hovedbrud med en funktion til en kørebog jeg er igang med at lave. Det er sådan at jeg skal have regnet kørselsfradraget ud, både pr. dag og År til dato. Men der er jo lige den lille kringle med de 20000 kilometer. Fradraget pr. dag skal gerne passe også selv om at man ER kommet ud over de 20000 km. Er der nogen der kan komme med lidt input og ideer?

Jeg har antal km kørt pr. dato i en kolonne og akkumuleret kilometer i en anden kolonne. De 2 satser har jeg i 2 celler der hver har et fast navn. Så skal jeg have lavet en funktion der tager højde for at enten er der ikke kørt 20000 og så skal der regnes med den høje takst, eller også er der kørt over 20000 til den lave takst. Men der skal også tages højde for at der på en given dag i kørebogen bliver kørt for eksempel 300 km under 20000km's grænsen og 150 km over 20000km's grænsen! Og da det er umuligt at udregne hvornår man overskrider denne grænse, skal alle beregningerne i den kolonne hvor udregningen skal ske tage højde for dette.

Håber at jeg har beskrevet problemet godt nok - ellers spørg

Hilsen Per
Avatar billede dk-andersson Nybegynder
21. marts 2008 - 01:39 #1
Hvad er der penge i det... For så kan vi hurtigt få lavet det til dig.
Avatar billede snej Nybegynder
21. marts 2008 - 10:40 #2
Jeg har lavet følgende formel, som virker ud fra at kolonne A er km pr. dag. og kolonne B er akkumuleret km inkl dagens km.

Celle E1 har jeg brugt til satsen for under 20.000 km og E2 har jeg satsen for over 20.000 km.

=IF(B6>20000;IF(B5>20000;A6*$E$2;((20000-B5)*$E$1)+(B6-20000)*$E$2);A6*$E$1)

Eller på Dansk

=HVIS(B6>20000;HVIS(B5>20000;A6*$E$2;((20000-B5)*$E$1)+(B6-20000)*$E$2);A6*$E$1)
Avatar billede grontoft Nybegynder
21. marts 2008 - 17:13 #3
Nu har jeg selv løst mit problem! Der er ikke noget så godt som et rigtigt hovedbrud at sove på!

Her er løsningen:

HVIS(G9<20000;E9*under;HVIS(G8<20000;(E9-(G9-20000))*under+((G9-20000)*over);E9*over))

Hvor:

- G er  kolonnen for kørsel akkumuleret
- E er kolonnen for kørsel pr. dag
- "under" er navnet for cellen med sats under 20000 km
- "over" er navnet for cellen med sats over 20000 km

Og så er reglen:
Hvis dagens kørsel ligger under de 20000 beregnes med høj sats; ligger kørslen 'lige på grænsen' regnes satsen ud efter både den høje sats for de kilometer der ligger under og med den lave sats for de kilometer der ligger over; ellers beregnes til den lave sats.

Nu er det skåret ud i pap så enhver kan forstå det ;)

By the way: Er nogen interesseret i en kørebog der kan regne kørselsgodtgørelse ud samtidig med at man fører kilometerbog kan de bare skrive: grontoft.jensen(a)gmai l.com

Jeg har fået det for intet og jeg giver det for intet. (Ta' den dk-andersson ;))
Avatar billede grontoft Nybegynder
17. december 2008 - 09:34 #4
Hrmmm