Avatar billede moddi100 Seniormester
18. marts 2008 - 20:16 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

konfiguration af cronjob

Godaften

Jeg kunne godt tænke mig at lave mine egne cron-filer til at udfører php-scripts på min hjemmeside. Da det skal ske dagligt på et vilkårligt tidspunkt, ser filen indtilviderer sådan ud:

1 0 * * *

Filen der skal køres ligger på mitdomæne.dk/cron/test.php

Hvor skal jeg lægge min cron-fil (cron1.txt) og hvordan?
Og hvad kommer stien i cron-filen så til at hedde?
Avatar billede nielle Nybegynder
18. marts 2008 - 20:21 #1
Avatar billede moddi100 Seniormester
18. marts 2008 - 20:30 #2
ville gerne kunne lave filen selv. Men ja noget i stil med det
Avatar billede nielle Nybegynder
18. marts 2008 - 20:33 #3
Man skal jo under alle omstændigherder lave PHP filen selv. Cronjobbet er bare den mekanisme som sørger for at det bliver kladt med jævne mellemrum.
Avatar billede moddi100 Seniormester
18. marts 2008 - 20:37 #4
Ved jeg udmærket. Men mit problem er som du ser hvordan stien skal laves/hvor filen skal placeres.
Avatar billede nielle Nybegynder
19. marts 2008 - 08:44 #5
Jeg har desværre ikke adgang til en Linux boks lige for tiden. :^|

Det kunne i øvrigt være at du burde flytte spørgsmålet over i:

http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Server/Linux/

da det jo mere er et Linuxspørgsmål end et PHP-ditto.
Avatar billede moddi100 Seniormester
19. marts 2008 - 12:58 #6
virker cronjobs da kun på linux servere?
Avatar billede nielle Nybegynder
19. marts 2008 - 13:43 #7
Ja ... det er en Linux (og Unix) mekanisme.

Men i Windows har man noget tilsvarende i form af enten Windows Scheduleren eller som en Windows service.
Avatar billede moddi100 Seniormester
19. marts 2008 - 16:16 #8
Har du nogen ide om hvordan det skal laves til windows?
Avatar billede nielle Nybegynder
19. marts 2008 - 18:01 #9
Windows scheduler klan du sætte op i Kontrolpanelet: Under Administration ligger der noget som hedder opgavestyring.
Avatar billede moddi100 Seniormester
21. marts 2008 - 11:17 #10
nu er det bare sådan at jeg ikke ejer serveren :(
Avatar billede nielle Nybegynder
21. marts 2008 - 11:28 #11
Ja, så er det ikke nødvendigvis noget du kan sætte op. Den slags kræver at webhotellet udbyder muligheden (og det er i øvrigt det akkurart samme med Linux' cronjob).

Hvis de ikke tilbyder det, så er din eneste mulighed det link jeg startede med at gioe dig.
Avatar billede moddi100 Seniormester
22. marts 2008 - 12:43 #12
hmm øv. Men du siger at hvis de tillader det? Hvordan er det muligt(hvis de altså tillader det)??
Avatar billede diggerx Nybegynder
22. marts 2008 - 12:56 #13
jeg ved ikke om du kender den, men der er gode muligheder for at løse problemet på http://www.cronjob.de/index.php
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 19:56 #14
Jeg ved ikke rigtigt om hvordan man ville gøre det hvis det er fra en Windows-boks - men det må de have stående i deres support.

Der skal formentlig noget SSH adgang til for at du kan gøre det.
Avatar billede moddi100 Seniormester
24. marts 2008 - 13:04 #15
diggerx: Jeg er mere interesseret i at lave det selv.

Alle: Nu vil jeg lige prøve at oprette min egen 'opgave' i Windows opgavestyring. Når jeg gerne vil have den til at åbne et internet vindue, hvordan gøres det så?? Jeg skal give et link til en fil, hvori mit script er. Kan jeg bare skrive i php/html eller skal jeg til at bevæge mig over i c++ eller noget lignende for at lave det??
Avatar billede nielle Nybegynder
24. marts 2008 - 13:17 #16
Hvad mener du med at du gerne vil have den til at åbne et internet vindue? Hvis det skal køre på en anden server end på din egen maskine så giver det da ikke mening.

Du kan sikkert skrive noget kode i C++ eller i C# som kan oprette job i Windows opgavestyring. Det vil du sikkert kunne få til at fungere på din egen maskine. Men du vil aldrig få det til at fungere på webhotellet med mindre at de har åbnet op for det ... altså at de siger at de understøtter det.
Avatar billede moddi100 Seniormester
24. marts 2008 - 13:27 #17
Nu har jeg bare tænkt mig at gøre det fra min egen maskine. Jeg vil så bare åbne et internet vindue med stien til mit oploadede php script og så kører det.

Jeg kender ikke til hverken C# eller C++, så et enkelt alternativ ville da være at foretrække.
Avatar billede nielle Nybegynder
24. marts 2008 - 19:14 #18
Hvis du bare vil gøre det på din egen maskine så er det nemmeste jo at gå ind i kontrol panelet og opsætte det der.
Avatar billede moddi100 Seniormester
24. marts 2008 - 20:20 #19
ja det ved jeg, men det er det der driller. Jeg kan (tilsyneladende) ikke få den til at åbne en internetside.
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. april 2008 - 14:50 #20
Fandt ud af at løse det uden brug af cronjob. Tak for hjælpen
Avatar billede nielle Nybegynder
12. april 2008 - 07:23 #21
Hvordan endte løsningen med at se ud? :^)
Avatar billede moddi100 Seniormester
12. april 2008 - 13:50 #22
Det jeg skulle bruge cronjobs til, har jeg ikke mere. Synes det var for besværligt, da jeg alligevel skulle ind og opdaterer filerne manuelt hver uge... Så droppede det helt. :D