Avatar billede netkoen Nybegynder
18. marts 2008 - 14:17 Der er 1 kommentar

Problemer med udtrak

Hejsa..

Nu har jeg siddet og stirret på dette problem længe og kan simpelthen ikke forstår hvorfor det ikke virker.

Jeg har oprettet et mindre restaurent system, hvor jeg ønsker at tilknytte nogen retter til et menukort. Når jeg skal finde hvilke retter der skal knyttes til menukortet ønsker jeg jo kun at udskrive dem som ikke allerede er tilføjet til menukortet. Det vil jeg gøre med nedenstående sql-sætning:

SELECT d.* FROM ra_menucard_dish m, ra_dish d WHERE m.menucard_id = 3 AND d.dish_id != m.dish_id AND d.dish_type = 'Forret' (Returnere ingen rækker)

ra_menucard_dish er selvfølgelig bare tabellen der samler en mange til mange relation mellem dish og menucard.

Har prøvet mig lidt frem og har fundet ud af følgende:

SELECT d.* FROM ra_menucard_dish m, ra_dish d (returnere ingen rækker, burde ellers bare hente alle retter)

SELECT d.* FROM ra_dish d (henter selvfølgelig korrekt, forstår bare ikke hvorfor ovenstående så ikke kan)

Håber der er nogen der lige har en hurtig løsning, sikkert mig der fucker det op.

Hilsen Daniel
Avatar billede perkoch Nybegynder
22. marts 2008 - 18:53 #1
Hvad med:
SELECT m:* FROM ra_menucard_dish m LEFT JOIN ra_dish d ON m.dish_id=d.dish_id WHERE m.menucard_id=3 AND d.dish_id IS NULL