Avatar billede spyrodrag Nybegynder
18. marts 2008 - 12:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

IE 6 overlap fejl

IE 6 viser ikke overlap, som der burde vises. Er der nogen der har en løsning på dette?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
    <head>
        <title>IE 6 Bug</title>
    </head>
    <body>
        <div style="width: 0px; overflow: visible; float: left;">
            <div style="border: solid 1px #f00; z-index: 100; width: 100px; height: 200px; float: left;">
            </div>
        <div style="border: solid 1px #0f0; width: 300px; height: 250px; float: left;">
        </div>
    </body>
</html>
Avatar billede spyrodrag Nybegynder
18. marts 2008 - 12:25 #1
PS, det virker fint i IE7 og FF
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2008 - 22:15 #2
<ole>

Det er FF, IE7 og Opera, som har en bug  ;o)

Koden giver ikke mening, da man ikke kan tildele z-index til et element, som ikke er absolut positioneret.

Sletter vi 'z-index:100', fungerer koden dog stadig på samme måde - men lad os lige analysere koden og prøve at finde ud af, hvad der er op og ned i forhold til CSS-standarden:

Float'ede elementer ligger højere i enhver stacking context end andre block- og inline-elementer. Float'ede børn af et float'et element hører dog til forælder elementets stacking context. De introducerer _ikke_ deres egen stacking context, som tilfældet er for positionerede elementer.

Derfor må de to div ikke overlappe hinanden, så fejlen ligger ikke i IE6, men i de andre browsere  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2008 - 22:17 #3
"Float'ede elementer ligger højere i enhver stacking context end andre block- og inline-elementer" >> Det forudsættes naturligvis, der ikke er blandet positionerede elementer ind i koden
Avatar billede spyrodrag Nybegynder
19. marts 2008 - 10:04 #4
OK, hvad kan jeg så gøre for at opnå samme effekt? - hvis jeg benytter position: absolute, så får jeg problemer med højden, eftersom at der kommer indhold under de div'er du ser her.
Avatar billede olebole Juniormester
19. marts 2008 - 22:40 #5
Nu står det ingen steder skrevet, at man skal kunne alt - men hvis du fortæller, hvad du mere præcist vil opnå (og skal bruge det til), kan det være, vi kan finde et alternativ  :)
Avatar billede spyrodrag Nybegynder
02. april 2008 - 10:20 #6
Du har hjulpet mig godt på vej, jeg tror godt at jeg kan komme i mål med opgaven nu. Dog er opgaven på hold pt.

Vil du være venlig at smide et svar?
Avatar billede spyrodrag Nybegynder
26. august 2008 - 12:57 #7
Lukkes