Avatar billede ujagar Nybegynder
17. marts 2008 - 22:47 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Driver-/bundkortproblem: ethernet-controller, Asus P4C800-E

Bundkort: Asus P4C800-E
OS: WinXP

Jeg har formateret min computer og har efterfølgende problemer med at få installeret drivere til bundkortet. Jeg har hentet diverse drivere fra asus’ hjemmeside da jeg ingen installations cd har fra producenten (pc købt brugt).

Når jeg åbner enhedshåndtering står ethernet-controller under andre enheder som gult spørgsmålstegn. Prøver jeg at opdatere driver, vælger avanceret da jeg ved jeg har driveren, så bliver jeg bedt om at vælge producent og Asus er ikke på listen.

Det er her jeg går i stå – forsøger jeg at installere noget i forkert rækkefølge eller hvad?

Jeg har prøvet at fjerne ethernet-controller i enhedshåndtering, og computeren finder også ny hardware efter genstart, men jeg har stadig ikke mulighed for at opdatere driver.

Og bør jeg lige nævne, hvor irriterende det er, at metalbæstet ikke virker, når påskeferien er lige om hjørnet =)
Avatar billede snowball Novice
17. marts 2008 - 23:03 #1
I det vindue hvor du gerne vil vælge Asus, der skulle også gerne være en knap der hedder "Har diskette" / "Have disk" - her kan du så pege på den folder hvor du har gemt den driver du har downloadet.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
18. marts 2008 - 00:14 #2
den driver du har hentet har en setup fil du skal køre
husk nu at installere chipsettet først

ps. dit netkort hedder ikke asus men intel pro/1000 CT
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. marts 2008 - 01:51 #3
Selv om netkortet er on-board, så er driveren ikke en del af bundkortsdriver.

Løsningen på dit problem er at hente driveren her: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P4C800-E%20Deluxe
Gå ind under LAN, og find driveren.
Når du har forvisset dig om at bundkortsdriveren er korrekt installeret, så installerer du driveren til netkortet.

Jeg har selv haft det bundkort, og som jeg husker det, har driveren ingen setup fil, men en .inf fil.

Du finder netkortet i enhedshåndteringen, går til "driver" fanebladet, og trykker opdater driver. Som nævnt trykker du der på knappen "har driver diskette", eller noget lignende, og så peger du den hen hvor du har downloaded driveren og pakket den ud. Den skulle så når du har trykket OK, selv finde Oemsetup.inf filen, som beskriver hvordan driveren skal installeres, så det foregår helt automatisk. Ok knappen har grå tekst(ikke sort) indtil du peger i en mappe der indholder en .inf fil, så du er givetvis på rette spor, når teksten på OK knappen bliver sort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. marts 2008 - 20:02 #4
Er du kommet videre ?
Avatar billede ujagar Nybegynder
22. marts 2008 - 18:27 #5
Det har været småt med muligheder for at hente drivere, men jeg gir det en chance her til aften. Har lånt en bærbar så nu ser vi om det lykkes.
Avatar billede ujagar Nybegynder
23. marts 2008 - 12:50 #6
Ah tror jeg er kommet lidt videre nu. Chipsettet er ikke fra Asus, så jeg har hentet en Intel chipset driver som forhåbentlig sætter skub i sagerne.

Jeg har via programmet Software Info Windows fundet ud af, at det er et 875P chipset der sidder på bundkortet.

På Intels hjemmeside har de drivere for 800 serien og 900 serien. Mit kort er jo klart nok fra 800 serien, men 875P er dog ikke nævnt på listen i 800-serien. Vil det skade/gavne at jeg installerer driveren fra 900-serien, eller skal jeg nøjes med 800-serie driveren?

Maskinen accepterede fint driveren fra 800-serien.

Venter nu på at Asus' hjemmeside er oppe igen.
Avatar billede ujagar Nybegynder
23. marts 2008 - 14:57 #7
Hurra! Netkortet er installeret og windows update ruller derud af.

Men - jeg kan stadig ikke få installeret RAID-controlleren.

Jeg har hentet både FastTrak ATA og FastTrak RAID driverne, men ingen af de to har lyst til at virke. Kortet kommer med fejlbeskeden: Enheden kan ikke startes (fejlkode 10).

Jeg har prøvet at fjerne kortet gentagne gange, og installere hver især af de to drivere. Der er ikke nogen .exe eller setup filer i mapperne hvor jeg har pakket driverne ud.

What to do?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
23. marts 2008 - 15:05 #8
Er du sikket på at raid er aktiveret i bios
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
23. marts 2008 - 15:07 #9
ps, installationsfilerne hedder heller ikke .exe men derimod .inf  højreklik på dem og vælg install
Avatar billede ujagar Nybegynder
23. marts 2008 - 18:33 #10
Nej, jeg er ikke sikker på så meget med det her bundkort hehe, men jeg har ikke pillet ved BIOS overhovedet, så tænker ikke at det skulle være et problem.

Jeg prøver at højreklikke på .inf'erne når jeg er hjemme igen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. marts 2008 - 13:55 #11
Jeg forstår ikke hvorfor du henet driver fra Intel. Det er godt nok Intel chipset, men det er ASUS der har lavet bundkortet, og dermed intregreret kontrolleren på dette.

Spørgsmåle er også, om du skal anvende RAId, eller du blot vil bruge SATA på kontrolleren. Vigtigt er også om det er chipset kontrolleren du taler om, eller det er Promise on-board kontrolleren der er tale om.

Chipset kontrolleren er aktiv, når du har instaleret chipset drivers, men med promise kontrolleren, skal du på samme nåde, som med netkortet, installere driveren. Den henter du også på ASUS hjemmeside, og du kikker under IDE.
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 14:38 #12
Det var en løsning, den virkede. Jeg fandt ingen tegn på nogen "install me first" drivere på asus' hp.

Er det her chipsetdriveren du mener: Intel(R) Application Accelerator RAID Edition 3.5R for Windows 2000/XP ?

Der ligger en setupfil deri, men jeg er 99% sikker på at jeg forsøgte at køre den tidligere hvor den ikke gik igennem.

Og hvis det ikke er den, så er der to IDE drivere tilbage, og de hedder begge det samme som den RAID-controller, som stadig ikke er installeret.

Og til spørgsmåket omkring RAID/SATA så er det blot en ATA harddisk jeg bruger - men enhedshåndtering vil forfærdeligt gerne kalde hardwaren for RAID-controller. Hvad betyder det?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. marts 2008 - 14:56 #13
chipsetdriveren på asus hjemmeside hedder: Intel(R) Chipset Software Installation Utility V5.01.1015.  og ligger under utilities
Chipset driveren er ALTID den første du skal installere

Derefter kommer alle de andre bundkortdrivere

den driver du mangler er normalt denne her:  Promise FastTrak 378 ATA Driver V1.00.1.30
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 15:26 #14
Okay... Er det nødvendigt at fjerne Intel driveren nu og instllere Asus' egen? Er det overhovedet muligt?

Og ATA driveren gider stadig ikke installere - den finder ellers driver filen og overfører filer, men så kommer den med fejlbeskeden: Enheden kan ikke starte (fejlkode 10)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. marts 2008 - 15:57 #15
1, hent asus egen chipsetdriver, prøv at installer den. genstart maskinen. plejer at virke

2, ang det med at den ikke kan starte, så kan det være en irq eller en I/O konflikt
prøv at klikke på fanen ressourcer og se om du kan skifte den

ps. så er det IKKE den her du skal bruge: Intel(R) Application Accelerator RAID Edition 3.5R
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 16:48 #16
1 virkede fint

2 er jeg meget i tvivl om. Kiggede lidt rundt under IO og IRQ men syntes ikke umiddelbart det gav mening. Hvad skal jeg kigge efter?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. marts 2008 - 16:57 #17
du skal kigge efter om der er et  "stopsklilt" på ikonerne (håber du forstår)
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 17:04 #18
Nej der er ingenting af den art.

Under IRQ: Enkelte PCI porte bliver genbrugt af flere komponenter - betyder det noget?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. marts 2008 - 17:16 #19
nope, det er helt iorden

til din sata/raid controler hører der to drivere
den ene er        Promise FastTrak 378 ATA Driver V1.00.1.30
og den anden er  Promise FastTrak 378 RAIDDriver V1.00.1.30
(normalt er det den første der skal bruges, men det afhænger af hvad bios er sat til)
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 17:48 #20
Ingen af de to virker desværre. Kommer med fejlkode 10 :|
Avatar billede ujagar Nybegynder
24. marts 2008 - 17:50 #21
Og hvad er det egentlig den der controller gør... er det hvis jeg skal ha sat flere harddiske til min pc?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. marts 2008 - 18:13 #22
den controler styrer dine sata stik og det 40 pins ide stik der peger bagud nede i hjørnet af dit bundkort

når driverne er installeret, så hklik på din controler og vælg fjern, genstart så maskinen og se om det hjælper
Avatar billede ujagar Nybegynder
25. marts 2008 - 00:21 #23
Det er forsøgt talrige gange.
Avatar billede ujagar Nybegynder
16. juni 2011 - 14:09 #24
.