Avatar billede nielsenmathias Nybegynder
17. marts 2008 - 15:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hejsa. Thread safe

Hvordan gør man noget thread safe uden at bruge library funktioner?
Altså uden [MethodImpl(MethodImplOptions.Synchronized)] eller lock?

En almindelig lås-variabel er vel (jo) ikke nok, for den kan jo læses af flere tråde samtidig.

På forhånd tak
Avatar billede bvli Praktikant
17. marts 2008 - 15:25 #1
try {
  Monitor.Enter(x);

  [Synchronized stuff]

}finally{
  Monitor.Exit(x);
}

/B :)
Avatar billede nielsenmathias Nybegynder
17. marts 2008 - 15:34 #2
men monitor er jo også en library funktion eller?
Avatar billede bvli Praktikant
17. marts 2008 - 15:45 #3
Joeh.. Den ligger i System.Threading namespace't og er der med en del af .NET class-library'et. Men altså - jeg ser ikke lige rationalet i dit spørgsmål. Er der nogen grund til, at du ikke vil bruge de synkroniseringsmetoder som sproget stiller til rådighed?

/B :)
Avatar billede nielsenmathias Nybegynder
17. marts 2008 - 16:57 #4
hehe nej, kan godt forstå du undrer dig...men det gør jeg også - er bare nysgerrig efter at vide hvordan DE har implementeret library funktionen. Har haft en del teori om emnet, og bl.a. atomic actions som vel er kerneni problemet - læs og sæt adgangs-variabel i én instruktion. Men hvordan gør man så det? Eksempler i andet end C# modtages også gerne :)
Avatar billede driis Nybegynder
17. marts 2008 - 19:20 #5
lock bliver oversat til et kald til Monitor.Enter af compileren.

Monitor.Enter er igen implementeret ved at kalde operativsystemets implementation af synkronisering http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms686360(VS.85).aspx, specifikt mener jeg at http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms687028(VS.85).aspx anvendes.

Så kan man spørge sig selv, hvordan denne funktion er implementeret. Det kan gøres på forskellige måder, men nøglen her er at det er implementeret på OS niveau, og der derfor er et helt andet niveau af kontrol med, hvilken tråd der er aktiv, mm.

Jeg er ikke videre inde i, hvilken algoritme, der specifikt bruges i f.ek.s Windows - men man kan finde forklaringer på nogle algoritmer til formålet på Google:
http://www.google.dk/search?q=os+implementing+synchronization&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
Avatar billede kodehoved Nybegynder
18. marts 2008 - 13:36 #6
En let måde at gøre en type thread safe er ved at lave den immutable som det f.eks. er tilfældet med String. Det vil sige, at hver gang du ville ændre tilstanden, laver du et nyt objekt. Det har selvfølgelig sine omkostninger, men det er thread safe.

Derudover er lock (som bliver til Monitor.Enter/Exit) svaret i de fleste tilfælde. Til mindre ting kan du bruge Interlocked. Der er også adgang til de andre synkroniseringsprimitiver i Windows, men de performer noget dårligere pga springet til native kode.

Brian
Avatar billede nielsenmathias Nybegynder
20. marts 2008 - 15:21 #7
Tak for input allesammen! :)