Avatar billede thomaspape Nybegynder
15. marts 2008 - 09:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tegnsætning i mysql

Hej.

Jeg har været igang med at skifte fra one.com til gigahost. Jeg har dog problemer med tegnsætningen - jeg fik lavet et dump, hvor der ikke er medtaget æ,ø og å. Når jeg så importere min sql fil til databasen så kommer der ikke æ, ø og å med i den nye sql fil. Jeg har forsøgt at rette i mysql både til

utf8_danish_ci
utf8_general_ci
latin1_danish_ci

Desværre sker der ikke meget ved det.

Siden kan ses her: http://www.ferieboligsiden.dk - se de små fejl ved æ, ø og å som der er.

Går man eksempelvis ind i den enkelte feriebolig annonce har jeg dog manuelt rettet æ, ø og å i selve dumpfilen (søg og erstat) - dog sker der ingen ændring i selve den tekst der står i mine php filer.

Ved ikke om det giver mening med min forklaring - ellers spørg,

vh Thomas
Avatar billede showsource Seniormester
15. marts 2008 - 13:10 #1
DB og fil som viser indhold skal begge være utf_8
( Filen skal gemmes som utf_8 )

Derudover bruger du
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
i dit doc !!!

Hvis jeg i min firefox bruger ISO-8859-1 som visning, er der ingen problemer.
Avatar billede thomaspape Nybegynder
15. marts 2008 - 16:59 #2
Hej showsource

Tak for din besked. Jeg har nu forsøgt at sætte denne linie ind et sted, men er i tvivl omi hvilken fil den skal ind i og hvor den skal placeres.

I min header.php ser det sådan ud:
<?php

setlocale(LC_MONETARY, 'dk_DK');

include("database_connection.php");

include("funktioner.php");

if($_POST['tilfoj']) {

$navn = $_POST["navn"];
$linket =

$_POST["link"];
$besked = $_POST["kommentar"];

setcookie (
  "navnet", $navn);
  setcookie (
  "linket", $linket);
  setcookie (
  "besked", $besked);

echo "Annoncen

tilføjet til huskelisten!";

echo '<meta http-equiv="refresh" content="1;url=huskeliste.php" />';
}

/*
Auktions systemet
*/
$dato = date('Y-m-d  H:i:s');
$hasas = mysql_query("SELECT * FROM ferie_auktion WHERE udlob='$dato'");
$tasl = mysql_num_rows($hasas);
if

($tasl == 0) {
}else{
$have = mysql_fetch_array(hasas);

if($have["mbud"] == $have["bud"]) {
$givden = mysql_query("SELECT * FROM ferie_abrugere WHERE id='$have

[bud_id]'");
$infoen = mysql_fetch_array($givden);
send_mail($infoen[email],

                "Du vandt auktion på ferieboligsiden",

                "Hej! \n\n
Du har vundet en auktion på ferieboligsiden.dk! \n
Du vil snarest blive kontaktet af Udlejer!\n

                Pågældende annonce: www.ferieboligsiden.dk/ferie/vis_auktion?id=".$have[id]."\n\nMed venlig

hilsen\nFerieboligsiden.dk");

$givosden = mysql_query("SELECT * FROM ferie_abrugere WHERE id='$have[bruger_id]'");
$hejsam =

mysql_fetch_array($givosden);
send_mail($hejsam[email],

                "Auktion afsluttet, ferieboligsiden!",

                "Hej! \n\n
Auktionen er afsluttet på ferieboligsiden.dk! \n
Personen kontakt oplysninger er her;\n
".$hejsam[navn]."
".$hejsam[adresse]."
".$hejsam[byen]."
".$hejsam

[postnr]."
".$hejsam[tlf]    ."
                Pågældende auktion: www.ferieboligsiden.dk/ferie/vis_auktion?id=".$have

['id']."\n\nMed venlig hilsen\nFerieboligsiden.dk");

                mysql_query("UPDATE ferie_auktion SET

lukket='1' WHERE id='$have[id]'");
                }else{
    mysql_query("UPDATE ferie_auktion SET lukket='1' WHERE id='$have[id]'");

send_mail($hejsam[email],
    "Auktionens mindste pris er ikke nået, ferieboligsiden",
    "Hej ".$hejsam[navn]."\n\n
    Vi må desværre meddele at

auktionens mindste pris ikke er nået!\n
    Vi har deaktiveret din auktion, for at åbne den igen skal du rediger auktionen, og redigere mindste prisen!\n
    Hvis

du da ønsker at den åbner igen!\n
    Pågældende auktion: www.ferieboligsiden.dk/ferie/vis_auktion?id=".$have['id']."\n\nMed venlig

hilsen\nFerieboligsiden.dk");
}

/*
Renser for ubehagligheder

*/

foreach($_POST as $key=>$value) $_POST[$key]=htmlentities($value);

foreach($_GET as $key=>$value) $_GET[$key]=htmlentities

($value);

/*

Data der bruges over hele siden

*/

$global['geografisk_placering']=array

("nordsjælland","midtsjælland","vestsjælland","sydsjælland","storkøbenhavn","bornholm","fyn","nordjylland","vestjylland","østjylland","sønderjylland","limfjo

rden");

$global['bolig_type']=array("Sommerhus","Ferielejlighed","Poolhus","Camping hytte", "Vinterbolig","Bed and breakfast");

$global['dk_yesno']=array

("y"=>"Ja","n"=>"Nej");

?>

Måske den skal ind et sted her - men hvor ?

vh Thomas
Avatar billede thomaspape Nybegynder
15. marts 2008 - 17:11 #3
Hej igen

Jeg har nu også forsøgt at placere den i find_feriebolig.php - her er det første af den fil - jeg har indsat i linie 7 - men heller ikke dette hjælper !

<?php
session_start();
include("header.php");
include("top.php");
?>
    <title>Sommerhuse og ferieboliger udlejes i Danmark og udland</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
<?php
include("midt.php");
?>

<script type="text/javascript">
function MM_preloadImages() { //v3.0
  var d=document; if(d.images){ if(!d.MM_p) d.MM_p=new Array();
    var i,j=d.MM_p.length,a=MM_preloadImages.arguments; for(i=0; i<a.length; i++)
    if (a[i].indexOf("#")!=0){ d.MM_p[j]=new Image; d.MM_p[j++].src=a[i];}}
}

function MM_swapImgRestore() { //v3.0
  var i,x,a=document.MM_sr; for(i=0;a&&i<a.length&&(x=a[i])&&x.oSrc;i++) x.src=x.oSrc;
}
function MM_findObj(n, d) { //v4.01
  var p,i,x;  if(!d) d=document; if((p=n.indexOf("?"))>0&&parent.frames.length) {
    d=parent.frames[n.substring(p+1)].document; n=n.substring(0,p);}
  if(!(x=d[n])&&d.all) x=d.all[n]; for (i=0;!x&&i<d.forms.length;i++) x=d.forms[i][n];
  for(i=0;!x&&d.layers&&i<d.layers.length;i++) x=MM_findObj(n,d.layers[i].document);
  if(!x && d.getElementById) x=d.getElementById(n); return x;
}

function MM_swapImage() { //v3.0
  var i,j=0,x,a=MM_swapImage.arguments; document.MM_sr=new Array; for(i=0;i<(a.length-2);i+=3)
  if ((x=MM_findObj(a[i]))!=null){document.MM_sr[j++]=x; if(!x.oSrc) x.oSrc=x.src; x.src=a[i+2];}
Avatar billede thomaspape Nybegynder
16. marts 2008 - 09:31 #4
Hej igen

Jeg fandt på denne - indsætte .htacces med følgende indhold.

  AddDefaultCharset iso-8859-1

Det virker

vh Thomas
Avatar billede showsource Seniormester
16. marts 2008 - 14:37 #5
:O)