Avatar billede mcnovy Nybegynder
13. marts 2008 - 21:46 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

2 spsm, Indsætte data i DB. og indsætte ny værdi i dropdown

Hej,

håber det er ok jeg stiller 2 spørgsmål,
ellers må i lige sige til..

1.
Jeg er igang med at lave en side hvor at jeg skal indsætte noget html kode (fra FreeTextBox) ind i en mssql DB..

jeg har forsøgt at lave en objectdatasource,
men det kan jeg ikke få til at fungere, får fejl enten ved at den siger at der mangler en value i value-ordbogen..
eller en fejl med noget ikke genetisk et eller andet..

hvad er det mest korrekte måde at indsætte data i DB på..??
har desværre været lidt i vilrede hvad det angår..

2.
2 af de data jeg skal sætte ind i DB fra før kommer fra 2 dropdown lister som bliver hentet fra en DB..

men, jeg kunne godt tænke mig det sådan at hvis den ønskede værdi ikke er at finde i listen, at man så kan vælge i dropdown listen, f.eks "tilføj ny" og så der popper en textbox frem eller lignende, hvor at jeg så kan tilføje den nye værdi,
når den er tilføjet skal jeg så have dens ID (autoincrement) fra databasen.
det er for at undgå at jeg ikke skal ind i en helt ny side for at tilføje værdier, og så tilbage til den første side igen..

håber i forstår hvad jeg mener, og håber nogen vil hjælpe..

på forhånd tak..
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2008 - 23:24 #1
re 1)

Jeg ville lave noget kode i .aspx.cs (eller .aspx.vb) som lavede en INSERT
med en SqlCommand.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
16. marts 2008 - 12:32 #2
Hej arne_v

det har jeg så gjort, og det fungere fint.

men er det den mest "korrekte" måde at lave det..?
når nu at VS tilbyder en ObjectDataSource med insert muligheder, hvorfor så ikke benytte sig af den..???

btw, i min conn. string
        SqlConnection con = new SqlConnection("Server=****.dk;Database=****;Persist Security Info=True;UID=*****;PWD=******");

jeg benytter jo i forevejen web.config til at gemme min conn. string, kan du sige hvordan jeg får fat i den..?

jeg prøvede med configurations conf = new configurations();
men da siger den jeg mangler en konstruktør...

men smid et svar, så får du halvdelen af pointene..

tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2008 - 17:47 #3
<connectionStrings>
      <add name="Test" providerName="System.Data.SqlClient" connectionString= "Server=ARNEPC3;Integrated Security=SSPI;Database=Test" />
    </connectionStrings>

ConfigurationManager.ConnectionStrings["Test"].ConnectionString
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2008 - 17:56 #4
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2008 - 17:56 #5
og et svar
Avatar billede mcnovy Nybegynder
16. marts 2008 - 20:26 #6
super,
så skal jeg kun ændre eet sted hvis jeg skal flytte DB :)

jeg søgte selv en del på google, og fandt også mange der havde problemer med ObjectDataSource, men dine link fortæller vidst det hele.. :)

Da jeg ikke har fået svar på nr 2 spørgsmål,
så håber jeg det er ok jeg venter med at give dig point.

ellers så afslutter jeg gerne denne, og giver 2) sit eget spørgsmål..

igen, så mange tak..
Avatar billede mcnovy Nybegynder
19. marts 2008 - 18:09 #7
Jeg afslutter,
og deler pointene mellem os, håber det er OK..
ellers så sig endelig til, så finder vi en løsning.. :)