Avatar billede andersjo Nybegynder
13. marts 2008 - 09:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Greater than 0

Hei.

Jeg ønsker å finne desimaltall større enn 0.

^[0-9]+$ gir meg desimaltall, men tillater også 0. Jeg ønsker fra 0,01 og oppover....

//andersjo
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2008 - 09:41 #1
^[0-9]+$    giver dig alle positive tal 0,1,2,33,007,7913
^[1-9][0-9]*$  giver dig de samme, dog ingen der kan starte med 0, specielt ikke "0" selv.
Avatar billede nielle Nybegynder
13. marts 2008 - 09:48 #2
Nu matcher det oprindelige pattern jo ehentligt kun heltal, og ikke decimaltal.

I øvrigt er regexp ikke specielt velegnet til at lave noget som involvere regning - det er nu engang bedst til at lede efter møsnter i tekst.

Meeeen lige i dette tilfælde tror jeg faktisk at det kan gøres med noget i stil med:

^(?=.*?[1-9])\d+(,\d+)?$
Avatar billede andersjo Nybegynder
13. marts 2008 - 09:58 #3
erikjacobsen: Ditt svar tillater kun fra 1 og oppover, men ikke 0,01 til 0,99 siden tallet begynner med sifferet 0.

nielle: Din løsning fungerer som ønsket og utalater alle former for eksakt 0. 0,01 og oppover er ok. Takk for hjelp, legg inn svar.

//andersjo
Avatar billede nielle Nybegynder
13. marts 2008 - 10:02 #4
andersjo> Din egen oprindelige løsning tillader slet ikke at der er et komma.

Svar :^)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2008 - 10:38 #5
MIt indlæg var også kun starten på en diskussion, for det du skrev var jo forkert:  "^[0-9]+$ gir meg desimaltall"  ;)
Avatar billede andersjo Nybegynder
13. marts 2008 - 10:40 #6
Ja, det stemmer nok. Men jeg brukte ^[0-9,]+$ i koden min. Da tillates også komma, men det er kanskje ingen garanti for at det et et desimaltall for det. 1,2,3 hadde jo blitt godtatt. :)