Avatar billede kornum Nybegynder
11. marts 2008 - 22:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Transaction på disconnected ADO.net?

Hejsa.

Jeg sidder og kloger mig lidt på disconnected og connected ADO.net, men er ikke hel skarp.

Mit spørgsmål er derfor om man ved disconnected altså tableadaptors, behøves at bruge transactions? Altså jeg forstår det sådan at man ved disconnected, har en lokal cache med database indholdet og den så sender opdateringerne videre til den reelle database når det er nødvendigt. Håber jeg har forstået det nogenlunde :) Dvs. at den hele tiden holdes ajour med den reelle database, men gør det mere intelligent end ved connected ado.net.

Håber en kan klarlægge situationen helt for mig ;)

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2008 - 00:06 #1
Jeg kan umiddelbart ikke se nogen sammehæng mellem DataAdapter versus direkte SQL
og transaktioner eller ike transaktioner.

Transaktioner bruges til at "bundle" nogle opdateringer sammen.

Hvorvid de opdateringer er nogle du har skrevet eller nogen som udføres når
du beder .NET skrive alle ændringer i dit DataSet tilbage må være ligegyldigt.
Avatar billede kornum Nybegynder
12. marts 2008 - 19:49 #2
Sorry formulerede det vist lidt for løst...

Jeg ville bare høre om man ved DataAdaptere ikke skulle bruge transactions for at sikre alle kommandoer blev udført? Ligesom man skal ved direkte SQL, for at sikre alt udføres.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2008 - 02:18 #3
Ja.
Avatar billede kornum Nybegynder
13. marts 2008 - 21:25 #4
OK, så må jeg sætte mig ind i hvordan man bruge transactions sammen med datatables således alt eller intet udføres.
Avatar billede kornum Nybegynder
13. marts 2008 - 21:26 #5
Har du evt. et eksempel? Så kan du smide det som et svar og pointene er dine.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2008 - 02:23 #6
grundliggende må teknikken være:

XxxxTransaction tx = con.BeginTransaction();
da.InsertCommand.Transaction = tx;
da.UpdateCommand.Transaction = tx;
da.DeleteCommand.Transaction = tx;
da.Update(ds, "foobar");
tx.Commit();

Der er et eksempel her:
  http://webgraphics.web108.discountasp.net/HandH/AdapterUpdate.htm
men det er lidt grumset fordi han bruger en stored procedure.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2008 - 02:23 #7
Hvis du ikke kan få det til at virke, så må jeg forsøge at lave et komplet eksempel.

Og et svar.
Avatar billede kornum Nybegynder
16. marts 2008 - 13:05 #8
Mange tak for hjælpen. Det funker bare som det skal :) Hav en god søndag.