Avatar billede dotnetnissen Nybegynder
11. marts 2008 - 13:22 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Samling af objekter

Hej eksperter

Jeg har en grundlæggende forståelse for hvad objekt-orientering vil sige, men rent praktisk har jeg stadig en del at lære. I den forbindelse har jeg tænkt mig at konstruere en klasse til håndtering af en samling af objekter. Denne klasse vil så fremover kunne blive nedarvet i de forskellige situationer hvor jeg står med et konkret behov for at håndtere f.eks. en samling af personer etc.

Inden jeg endelig kaster mig ud i dette, føler jeg dog at jeg har brug for at forstå hvilke overvejelser, man skal gøre sig når man tænker på at lave en sådan klasse.

Umiddelbart er jeg tilbøjelig til at vælge array til at opbevare samlingen af objekter - men hvad siger I? Hvilke overvejelser burde jeg gøre mig?
Avatar billede dotnetnissen Nybegynder
11. marts 2008 - 20:40 #1
jeg fik lige at vide at jeg skal kigge på linked list i stedet.. og også sætte mig ind i collection pattern og dictionary pattern..
Avatar billede dotnetnissen Nybegynder
13. marts 2008 - 14:09 #2
wikipedia.org har dette glimrende eksempel, der illustrerer hvornår arrays og hvornår linked list er smart:

A good example that highlights the pros and cons of using arrays vs. linked lists is by implementing a program that resolves the Josephus problem. The Josephus problem is an election method that works by having a group of people stand in a circle. Starting at a predetermined person, you count around the circle n times. Once you reach nth person, take them out of the circle and have the members close the circle. Then count around the circle the same n times and repeat the process, until only one person is left. That person wins the election. This shows the strengths and weaknesses of a linked list vs. an array, because if you view the people as connected nodes in a circular linked list then it shows how easily the linked list is able to delete nodes (as it only has to rearrange the links to the different nodes). However, the linked list will be poor at finding the next person to remove and will need to recurse through the list until it finds that person. An array, on the other hand, will be poor at deleting nodes (or elements) as it cannot remove one node without individually shifting all the elements up the list by one. However, it is exceptionally easy to find the nth person in the circle by directly referencing them by their position in the array.

</lukket>