Avatar billede jesperwerge Nybegynder
10. marts 2008 - 17:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

DOM - søg i html indhold

Hej Experter,

Jeg er ganske ny til Javascript, men har erfaring med andre programmeringssporg/scripts.

Jeg vil gerne opbygge en form for søge html side, der tager udgangspunkt i en anden html side.

jeg har en færdig html fil, der er bygget op via en stor tabel. I denne er der altid 9 kolonner og den har altid samme opbygning. jeg vil gerne søge i denne html fil, og vise resultatet fra en given søgning.

HTML opbygning:
<tr>
<td width="3%" class="headerTabel"> &nbsp;</td>
<td width="16%" class="headerTabel" height="17">navn</td>
<td width="7%" class="headerTabel" height="17" align="center">Født</td>
<td width="10%" class="headerTabel"  height="17">Klub</td>
<td width="23%" class="headerTabel" height="17">Stævne</td>
<td width="9%" class="headerTabel" height="17">Dato fra</td>
<td width="22%" class="headerTabel" height="17">Stævne by</td>
<td width="10%" class="headerTabel" height="17">Tid</td>
<td width="10%" class="headerTabel" height="17">point</td>
</tr>
<!-- end Event Header Row -->
<tr>
<td width="3%" class="normal">2&nbsp;</td>
<td width="16%" class="normal" height="20">personnavn </td>
<td width="7%" align="center" class="normal" height="20">årstal</td>
<td width="10%" class="normal" height="20">bynavn</td>
<td width="23%" class="normal">sted</td>
<td width="9%" class="normal">dato</td>
<td width="22%" class="normal">bynavn</td>
<td width="10%" class="normal">tid</td>
<td class="normal" align="center">point </td>
</tr>
...
<tr>
<td width="3%" class="normal">2&nbsp;</td>
<td width="16%" class="normal" height="20">personnavn </td>
<td width="7%" align="center" class="normal" height="20">født<td>
<td width="10%" class="normal" height="20">bynavn</td>
<td width="23%" class="normal">sted</td>
<td width="9%" class="normal">dato</td>
<td width="22%" class="normal">bynavn</td>
<td width="10%" class="normal">tid</td>
<td class="normal" align="center">point</td>
</tr>

Jeg overvejer om det vil være smart at gøre i JavaScript via DOM, er det muligt?

Er der nogle der har en ide til at løse dette?

/werge
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
10. marts 2008 - 17:53 #1
Min ide er at man kan søge på forskellige input fra nogle html input tekstbokse, så man har 9 forskellige søgekriterier at bygge sin forspørgsel op fra.
Avatar billede olebole Juniormester
10. marts 2008 - 18:24 #2
<ole>

Det kan du hverken bruge JavaScript eller DOM til. Det er en oplagt server opgave  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
10. marts 2008 - 21:38 #3
Hvis det er nødvendigt, kan det godt klares med "ajax" ved at lave et request til siden.. men det er selvfølgeligt kun hvis du har den ENE side.. den kan ikke indexere et site i den forstand.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
10. marts 2008 - 21:39 #4
og så ville jeg foretrække xml, og lave siden gennem lidt xslt.
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
11. marts 2008 - 09:42 #5
hmm - jeg havde forståelsen af at DOM kan gennemløbe HTML og tage fragmenter/tableRows ud og vise seperat, og i mit hoved ville jeg kunne tage indhold af input tekstbokse som jeg har lavet og så kun tage de fragmenter/tableRows hvor værdien var ens?

/werge
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
11. marts 2008 - 09:45 #6
jokkejensen - det er kun en fil af gangen, jeg regner med at lave en upload funktion til en fil, og så er det kun den ene fil der ksla arbejdes med. jeg ville rigtig gerne have at det var xml så kunne jeg benytte gridview /dataset, men ved ikke helt hvordan jeg skal vå det konverteret.

/Werge
Avatar billede jokkejensen Novice
11. marts 2008 - 10:18 #7
Du er altså i et asp.net miljø (gridview/dataset) og vil søge gennem JS..

Så giver jeg olebole ret, gør det gennem server script.

C# (kunne ike lige finde link, så oversatte nedenstående)
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        DataSet DS = new DataSet();
        DS.ReadXml(Server.MapPath("person.xml"));

        DataGrid DG = new System.Web.UI.WebControls.DataGrid();
        DG.DataSource = DS;
        DG.DataBind();
    }

VB.net
http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/052902-1.aspx

Søgefunktionen kan du så holde i det samme,noget ala:
http://www.devcity.net/Articles/56/1/dataset_srch_xml.aspx

Sig til hvis du skal have noget mere præcist, eller du slet ikke er i et asp.net miljø :)

/JJ
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
11. marts 2008 - 16:50 #8
yes jeg er bestemt i at asp.net og gerne i C# jeg ar bejder i både 2.0 og 3.x - men synes bare ikke lige jeg har set eller har en ide om hvordan jeg får min html fil over i en xml struktur, findes der ern HTML parser i .net så jeg kan serialize til xml?

grunden til at jeg ville bruge javascript var at jeg læste at DOM kunne parse html og da jeg ved at javascript kan bruge DOM tænkte jeg at det måske ville være en ide.

/Werge
Avatar billede jokkejensen Novice
11. marts 2008 - 17:09 #9
Jeg skal lige være med.. har du dit data i html ark ?
Avatar billede roenving Novice
12. marts 2008 - 15:08 #10
Tjah, man kan vel også opbygge et array, der kan sorteres ved at benytte det client-side, men så kommer der også spørgsmålet om, hvordan der skal sorteres, for det kan jo gøres som lig med et felt, i opadgående eller nedadgående værdi osv.

-- og det vil være et hestearbejde at opbygge umiddelbart, men nok egentlig simpelt nok, når det først er lavet !-)
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
12. marts 2008 - 19:34 #11
jokkejensen - yes jeg har en stor HTML tabel med alle data, der er bare formange og jeg vil gerne ud fra forskellige søge kriterier sortere nogle bestemte rækker ud (tr) hvor en bestemt tr/td værdi = et eller andet.

roenving - sortering er som man finder resultatet, da det står i den rigtige orden :)

/werge
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
20. februar 2010 - 12:31 #12
hj

olebolle og jokkerjensen

vil i smide et svar begge, så deler i points.

jeg har aldrig fået løst opgaven, men nu er den irrelevant.

jeg takker for jeres forslag og hjælp.

ked af den lange vente tid på points.

/JEsper
Avatar billede jesperwerge Nybegynder
21. marts 2010 - 12:18 #13
hmm