Avatar billede kak Nybegynder
10. marts 2008 - 11:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opdatere views i SQL Server 2000

Jeg har nogle views, som bl.a. brger "select * ..".

Når jeg opdaterer en tabel, som er med i et at disse views, f.eks. med et nyt felt, giver viewet problemer, indtil jeg opdaterer viewet.

Det virker som om, det nye felt ikke kommer med, før viewet er opdateret. Normalt gør jeg det via enterprise manageren, hvor jeg åbner viewet og gemmer det.

Men nu ligger databasen på flere forskellige servere (samme system er installeret flere steder) og jeg har ikke altid selv adgang til dem.

Er det ikke muligt, at lave en kørsel der blot opdaterer et view? Jeg ved jeg kan lave create view, men jeg vil helst gøre det, uden at skulle have den komplette struktur for viewet i min sætning.

Jeg vil gerne gøre det fra en asp.net side, men nu poster jeg spørgsmålet i denne kategori, da det jo er vedr. SQL serveren.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2008 - 03:13 #1
Det burde ikke være nødvendigt at opdatere views.
Avatar billede kak Nybegynder
11. marts 2008 - 07:55 #2
Måske ikke, men det er det :-) Dette er ikke et enkeltstående tilfælde på en enkelt server, så jeg er ret sikker.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2008 - 14:26 #3
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa258253(SQL.80).aspx siger:

When a view is created, the name of the view is stored in the sysobjects table. Information about the columns defined in a view is added to the syscolumns table, and information about the view dependencies is added to the sysdepends table. In addition, the text of the CREATE VIEW statement is added to the syscomments table.

Det kan fortolkes som at den expander stjernen paa create tidspunkt og bruger
de kolonner.

http://ewbi.blogs.com/develops/2005/07/column_wildcard.html

har et lidt tilsvarende problem.

Og anbefaler brug af SCHEMABINDING og ingen stjerne !

[men ja det er ikke saerligt velbeskrevet]
Avatar billede kak Nybegynder
14. marts 2008 - 09:23 #4
Tak for det. Vil du oprette et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2008 - 14:29 #5
ok