Avatar billede mikesforthefuture Nybegynder
07. marts 2008 - 11:08 Der er 11 kommentarer

Webdesign i CSS stylesheet

Jeg skal til at lave en website i CSS stylesheet, hvilket jeg ikke kender til. Er der nogen, der kan hjælpe mig med kontakt til dygtige CSS designere, eller som kender nogen som kender nogen?
Avatar billede keysersoze Guru
07. marts 2008 - 17:21 #1
du kan ikke lave en webside i CSS - men med CSS kan du styre hvordan din html skal se ud.

Du kan læse lidt om CSS her; http://www.html.dk/tutorials/css/
Avatar billede duddimai Nybegynder
12. marts 2008 - 21:31 #2
Den tut om css er ikke meget værd i dag. Jo, til det grundlæggende. Men man kan jo faktisk godt "lave" sin webside i CSS. Det er bare formuleret lidt forkert.

Det man gør med CSS er, at man styler. Et html dokument kan se sådan ud:

<div id="test">hej</div>

Resultat uden stylesheet er: hej

Hvis du derimod har et stylesheet tilknyttet som ser således ud:

#test {
    height: 300px;
    width: 80px;
    border: 1px solid black
}

vil resultatet være en boks der er 300 høj, 80 i vidde og med en sort border omkring, hvor der inden i vil stå hej.

Derfor kan man som sådan godt sige at det er CSS'en der laver designet.

her er en basic opstilling med div's
http://www.duddimai.dk/junk/index.html (html siden)
http://www.duddimai.dk/junk/style.css (det tilhørende stylesheet)

Håber det kan bruges :)

vh
Mai
Avatar billede duddimai Nybegynder
12. marts 2008 - 21:49 #3
Der var jeg lidt for hurtig. Den tut fortæller faktisk lidt om div's her:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion13.asp

Det er vigtigt at bemærke, at mit eksempel selvfølgelig en meget meget simpelt.
Hvis man gør browseren mindre kan man også se at div'erne hopper lidt rundt. Men det er så du kan få en forståelse af hvordan det fungerer. Du er velkommen til at hugge det, og lege med det :)
Avatar billede duddimai Nybegynder
12. marts 2008 - 21:55 #4
Ja nu skriver jeg igen.. (ny her) tror jeg skulle ha sat mine svar, til svar...og ikke kommentar... nu står dette her som svar i hvertfald, det kan man vel godt?
Avatar billede keysersoze Guru
12. marts 2008 - 22:21 #5
det lyder som om du modsiger dig selv - et sted skriver du at man godt kan og næste at man styler. Man kan _ikke_ lave en side i css - man kan, som du selv er inde på, styre hvordan ens html skal præsenteres.

html.dk er som udgangspunkt ikke et sted der giver super god info - men i modsætning til mange andre giver de forståelig info.

... så i bund og grund siger du vil præcis det samme som jeg skrev - bare på en del flere linier.
Avatar billede duddimai Nybegynder
13. marts 2008 - 08:19 #6
Nå ja, men hvis man bare har html'en kan man jo ikke bruge det til så meget. Det er jo Css'en der former det hele.

Jeg ved nu ikke om jeg modsiger mig selv jeg sagde bare: "Men man kan jo faktisk godt "lave" sin webside i CSS. Det er bare formuleret lidt forkert"

Du virkede bare som om du fejede ham lidt af, med at sige at det kan man ikke. Så ville jeg bare uddybe, at på en måde kan man jo godt, det hedder bare at style, ikke at "lave" en webside. Hvis man ikke selv lige er en haj i det, kan det jo være svært at formulere sit spørgsmål.

Men er det da ligegyldigt om jeg modsiger mig selv, bare det kan bruges af mikesforthefuture så er det jo fint.

Jeg prøvede bare at uddybe. ok?
Avatar billede keysersoze Guru
13. marts 2008 - 09:21 #7
det er selvfølgelig fint at uddybe - men er stadig ikke helt enig; du kan langt hen ad vejen opnå det samme præsentationsmæssigt i ren html og uden css - men uden html giver det ingen mening at lave et stylesheet... så jo, det er helt fint at uddybe men så burde det ikke kunne tolkes tvetydigt.
Avatar billede duddimai Nybegynder
13. marts 2008 - 10:20 #8
Nej det er jo klart man ikke kun kan bruge stylesheet uden html dokument, det giver jo sig selv.

Jeg er ked af hvis jeg har formuleret mig tvetydigt, det var ikke meningen. Jeg synes dog det er en helt vildt ligegyldig diskution dette her.

Jeg så det bare som at mikesforthefuture formulerede sit spørgsmål lidt forkert, og da jeg så det som om du affejede ham, ville jeg bare forklare at jeg forstod hvad han mente, og prøvede at forklare forskellene.

Men det gik så ikke igennem kommunikationens kløft, det var så bare ærgeligt. Jeg håber mikesforthefuture har forstået hvad jeg har prøvet at sige.

vh
Mai.
Avatar billede mikesforthefuture Nybegynder
13. marts 2008 - 18:03 #9
Hej med jer,

Jeg siger tak til jer begge - I har uddybet emnet og det er klart for mig, at jeg skal have eksterne kræfter til at hjælpe med denne styling. Kender I nogen, der er skarpe til dette??

mvh Mikesforthefuture
Avatar billede keysersoze Guru
13. marts 2008 - 19:27 #10
Der er flere her på eksperten der er - så hvis det ikke er alverden der skal styles kan du da prøve et oprette et spm med det.
Avatar billede keysersoze Guru
15. maj 2008 - 12:48 #11
lukketid?