Avatar billede mysitesolution Nybegynder
06. marts 2008 - 20:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bog omkring databaser

Er der en der kan anbefale mig en rigtig god bog om database design? gerne engelsk. Skal helst være en der er generel og ikke database-specifik. Og hvis der skulle være en rigtig god database-specifik, så lad det være MS SQL :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2008 - 05:44 #1
En bog som kan give en viden svarende til 10 års erfaring ?

:-)

Tror jeg ikke findes.

Du bør nok læse C.J.Date's bog, da det er en klassiker. Den giver ikke praktisk viden, men
den teoretiske baggrund.

Og så en mere praktisk bog !?

Man kan jo søge lidt på Amazon.

Pro SQL Server 2005 Database Design and Optimization / Louis Davidson, Kevin Kline, Kurt Windisch

lyder jo ikke helt ved siden af.
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
09. marts 2008 - 17:57 #2
Gerne 20 års erfaring ;) ej, ved da godt jeg ikke kan få det ved at læse en bog, men er nu overbevist om at det i hvert fald kan hjælpe i den rigtige retning at læse dem :) kigger på dem
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
09. marts 2008 - 18:01 #3
C.J.Date, hvilken af dem?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2008 - 19:05 #4
An Introduction to Database Systems

(og du skal ikke lade dig narre af ordet "introduction" - bogens titel blev valgt
dengang det betød pensum på første del af et universitets studie - og ikke fordi
den henvender sig til de stereotype "hr. og fru Jensen")
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2008 - 19:08 #5
http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_J._Date

siger bl.a.:

"His book An Introduction to Database Systems, currently in its 8th edition, is widely regarded as the fundamental text on the subject."

Men jeg skal understrege at bogen ikke går specielt meget i dybden med tabel
strukturer og SQL. Der skal du have noget nyere litteratur. Men det er en
klassiker fordi den forklarer en masse baggrund "hvorfor" og er skrevet af
en af dem der har været med til at definere relationelle databaser.

Start evt. med at lån den på biblioteket.
Avatar billede mysitesolution Nybegynder
09. marts 2008 - 23:07 #6
danke :) opret svar
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2008 - 23:12 #7
svar